
MICE
Meetings, incentives. conferences, exhibitions
Foto: FotoKnoff
Region Stavanger har den overordnede rollen for å øke verdiskapingen innenfor de internasjonale MICE-markedene (meetings, incentives, conferences and exhibitions). Disse segmentene er viktige for reiselivet og Region Stavanger. Dette er segmenter med god lønnsomhet, og de bidrar til å styrke omdømmet av Stavanger-regionen.
Dette gjelder blant annet en rekke nasjonale og internasjonale bedriftsarrangementer, møter, konferanser, kongresser, utstillinger, teambuilding og produktlanseringer hvor Region Stavanger har vært prosjektleder for innsalget.
Stadig flere arrangører ser mulighetene som ligger i Stavanger-regionen for MICE-aktiviteter. Det er en rekke attraktive og gode produkter, medlemsbedriftene er solide leverandører med kompetanse og ekspertise innen events, kongress- og messesegmentet. Dette i tillegg til store og velutrustede anlegg og arenaer som Stavanger konserthus, Folkehallene, IMI Forum, Stavanger Forum, restauranter, aktivitetsleverandører samt de mange konferansehotellene gjør at vi fremstår som en komplett og attraktiv destinasjon innen MICE-segmentet. Stavanger-regionen har dessuten et variert næringsliv og FoU-miljøer som bidrar til å gjøre Stavanger-regionen til en attraktiv destinasjon for business-reisende.
I MICE-avdelingen er det to stykker som jobber aktivt med salg og markedsføring for å få flere MICE-arrangementer til regionen. I denne rapporten gir vi en oppsummering av hva Region Stavanger har gjort innenfor MICE-arbeidet i året som gikk, og hvilke resultater som er oppnådd.
Meetings & Incentives (bedriftsarrangementer, møter og teambuilding)
MICE-avdelingen har en ressurs som jobber strategisk for å få flere bedriftsmøter, seminarer, konferanser, belønningsreiser, teambuildinger og andre bedriftsarrangementer til Stavanger-regionen. En rekke av våre medlemmer og partnere har dette som kjernevirksomhet, og målet er å øke regionens andel og omsetning av det internasjonale forretningsmarkedet.
Gjennom hele 2022 har Region Stavanger gjennomført B2B-aktiviteter i prioriterte markeder og på internasjonale arenaer, hvor vi sammen med den norske reiselivsnæringen har møtt internasjonale kjøpere, som bedrifter, eventbyrå, PCOer, DMCer og andre arrangører for å presentere mulighetene for å legge internasjonale bedriftsarrangementer og konferanser til Stavanger-regionen. Når man jobber med meetings & incentives har vi som regel ikke oversikt over nøyaktig hvor mange kunder som legger arrangementet sitt til regionen. Likevel får vi et par innkommende forespørsler som gjør at vi kan måle en del av ringvirkningene. I 2022 sendte vi totalt 10 offisielle søknader på internasjonale bedriftsarrangementer, for omtrent 6 425 tilreisende.
Strategisk prosjekt: Driven by Visit Region Stavanger
I 2022 har vi fortsatt med det strategiske arbeidet for å gjøre Stavanger-regionen ledende på motorarrangementer, billøp, produktlanseringer og klassisk bilturisme. Stavanger-regionen er blitt en ideell destinasjon for bilarrangementer, og vi har jobbet systematisk mot nasjonale klubber, foreninger og interesseorganisasjoner i bil- og motormarkedet. Målet er å tiltrekke nasjonale og internasjonale samlinger, møter og arrangementer til regionen. Sammen med de Historiske Hotel og Motorcenter Norway har vi arrangert visningsturer for nasjonale og internasjonale kunder. Vi mottar flere innkommende forespørsler på bil-events som promokjøring, bil- og dekklanseringer, utstillinger samt bedrifter og organisasjoner som ønsker å reise hit for kjøreopplevelsen.

“Delegasjon frå utlandet fekk sjå kva Dalane kan tilby bilturistar: - Dei blei veldig begeistra.”
— Visningsturen på Driven-prosjektet fikk medieomtale i Dalane Tidene
Congress (kongress og internasjonale konferanser)
Arbeidet med det internasjonale kongress- og konferansemarkedet har i en rekke år vært en prioritert satsing hos Region Stavanger. Dette arbeidet har vi bygget rundt «Ambassadørprogrammet», og er i samarbeid med lokalt næringsliv, regionens forsknings- og utviklingsmiljøer og våre medlemsbedrifter.
Det har vært viktig å tallfeste og definere kongressarbeidet, og derfor har satsingen hatt konkrete prosjekter med egendefinerte KPIer. Dette er viktig for å sørge for lønnsomme prosjekter, og dessuten gi oversikt i dette litt komplekse segmentet med en rekke samarbeidspartnere. Dette er salgsprosjekter som berører hele Stavanger-regionen for årene 2022-2027. Flere av de store bid-prosjektene innen kongress er et direkte samarbeid med reiselivsnæringen, som for eksempel hotellene, PCOer og venues. Dette er salgsprosjekter som også involverer mange andre medlemsbedrifter og partnere i Region Stavanger, men hvor destinasjonsselskapet har rollen som prosjektleder.
Våre fire parametre for verdiskaping er følgende: 1) økonomisk omsetning, 2) flyreisende til Stavanger lufthavn Sola, 3) romdøgn hos hotellene, og 4) utstilling i m2. I salgsarbeidet loggfører og måler man fremdrift, noe som har vist seg å være et godt verktøy i arbeidet.
Region Stavanger har i 2022 opprettholdt satsingen mot det internasjonale Association-markedet. Våre viktigste samarbeidspartnere i dette segmentet er Innovasjon Norge, ICCA og ECA. Ambassadørprogrammet er vår viktigste arena for suksess i dette segmentet, med regionale kontakter som har medlemskap i internasjonale nettverk, som vi sammen kan få til Stavanger-regionen med sine kongresser, messer og konferanser. Flere av våre viktigste bid-prosjekter i 2022, som f. eks. EUROCORR 2025, gjøres sammen med våre ambassadører som representerer Norsk Korrosjonsteknisk Forening, Universitetet i Stavanger, IFE og Equinor.
Kongressåret 2022 - “Ketchup-effekten” og “Bleisure-året”
Året 2020 og 2021 var sterkt preget av pandemi og endelig så vi utgangen av dette i 2022. Allerede i april kunne Stavanger-regionen ønske den første internasjonale konferansen ECIR 2022 velkommen. Dette var startskuddet på en hektisk periode for bransjen med flere internasjonale konferanser på rekke og rad gjennom hele mai, juni og august.
Ut av pandemien vokste det frem en ny bransjetrend globalt, “bleisure”; det å kombinere jobbreise med ferie. Denne trenden har vært svært aktuell for Stavanger-regionen med økt fokus på ledsagerprogram og et bredere sosialt program på de internasjonale konferansene som ble gjennomført i 2022. Spesielt ser vi en økning i forespørsler på å invitere konferansedeltakere til noe sosialt dagen før eller etter konferanseprogrammet. Region Stavanger har i 2022 igangsatt en strategi for å påvirke besøkende som kommer i anledning møter og konferanser til å forlenge sitt opphold med 1-2 dager. Dette er i tråd med selskapets strategi og fokus på bærekraft.
Foto: ONS 2022, Heta
Exhibitions (utstillinger)
Fagutstillinger og publikumsmesser er viktige for Stavanger-regionen i fremtiden. I dette segmentet jobber vi tett med medlemsbedrifter som har dette som sitt kjerneområde, deriblant Malerbua, Stavanger Forum og flere aktører på Siddis Center, for å tiltrekke oss nye messer, utstillinger og møteplasser til Stavanger-regionen.
Større internasjonale og nasjonale konferanser og messer avholdt i 2022
ECIR 2022
EORNA 2022
NCGP 2022
SPWLA 2022
ONS 2022
Agrovisjon 2022
Foto: Jan Inge Haga
Strategisk prosjekt: Siddis Center
Nytt salgs- og markedsmateriell for Forum-området er et prosjekt Region Stavanger etablerte i 2020, etter økonomisk tilskudd fra regjeringens omstillingsmidler. Prosjektet har som formål å presentere mulighetene på Tjensvoll-området, på tvers av alle aktørene. Nytt materiell inkluderer Clarion Hotel Energy, DNB Arena, Stiftelsen Stavanger Ishall, Stavanger Forum, IMI Forum, Scandic Forum Hotel. Versjon 1.0 av nytt materiell ble lansert våren 2021 med ny branding (Siddis Center), logo, nettside etc. Stavanger kommune innvilget ytterligere midler for å videreutvikle prosjektet Siddis Center i 2022.
Markedsmateriell
Videreutvikling av markedsmateriell for Siddis Center har i 2022 bestått av lansering av Siddis Center nettside som er utviklet for tekniske arrangører av MICE og kultur - og idrettsarrangement. Nettsiden består blant annet av tekniske funksjoner som Mazemaps og teknisk informasjon som romplaner i ulike oppsett, bilder fra arrangement, filmsnutter og nyhetsbrev. Videre er det utviklet kanaler på sosiale medier for Siddis Center for å styrke en felles markedsføring av aktiviteten på området, kommende arrangement og resultater. Region Stavanger, i samarbeid med Kulturkompaniet og Fabel Media, jobber med en promoteringsfilm for Siddis Center. I løpet av 2022 har Fabel Media vært tilstede på en rekke arrangement for å produsere innhold til filmen, blant annet: Oilers sluttkamp, Autopia 2022, Nordic Conference for General Practitioners 2022 og ONS 2022. Det planlegges filming under SPE/IADC Drilling Conference i 2023. Filmen ferdigstilles våren 2023.
Ny salgsressurs
Foto: Jan Inge Haga
Stavanger kommune har innvilget midler til 3-årig prosjektstilling for Siddis Center. I mai 2022, ble Morten Andreassen ansatt som prosjektleder for Siddis Center og har som ansvar å øke aktiviteten på området i form av flere nasjonale og internasjonale idrett- og kulturarrangement og kongresser.
Visningsturer og kundebefaringer
I 2022 har det har blitt gjennomført 8 visningsturer og kundebefaringer for arrangører med interesse for å legge aktivitet til Stavanger-regionen.
Visningstur Driven juni 2022 © June Elise M. Sørensen
-
Region Stavanger arrangerte en suksessfull visningstur for Mar Event 19. - 20. januar som vurderte Stavanger som kandidat for World Aqua Conference 2024.
-
4. - 5. april bisto vi et nasjonalt eventbyrå da Stavanger-regionen var potensiell destinasjon for et bedriftsarrangement.
-
Region Stavanger inviterte nasjonale samarbeidspartnere som jobber med å få FIG Working Week 2027 til Stavanger-regionen til en site-inspection under Nordic Edge Expo 10. - 11. mai. Befaringen bidro til å forsterke samarbeidet mellom FIG og lokale aktører som UiS, Stavanger kommune og Nordic Edge.
-
11. - 12. mai bisto vi The MICE Guru under en befaring av to internasjonale eventbyrå som vurderte å legge arrangementer til Stavanger-regionen. Et av disse arrangementene ble senere samme år gjennomført på Solastranden Gård.
-
Visningstur 8. - 10. juni for 5 kunder som har interesse for å legge aktivitet til Stavanger-regionen. Et resultat av det strategiske prosjektet, Driven by Visit Stavanger Region i samarbeid med de Historiske Hotell og Motorcenter. Kundene overnattet i Egersund og var rundt på befaring i regionen hos medlemsbedrifter.
-
11. - 13. juni arrangerte vi visningstur for et eventbyrå fra Luxembourg som vurderer å legge et bedriftsarrangement til Norge og Stavanger-regionen. Kunden besøkte Oslo, Kristiansand, Bergen og vår region. Befaringen startet i Sogndalstrand, hvor vi kjørte via Egersund, Byrkjedal, Sirdal, Lysefjorden og Stavanger før kunden kjørte videre til Bergen. Langs turen ble det også laget promomateriell til Volvo.
-
12. - 13. august arrangerte vi visningstur for representanter fra et eventbyrå i England. På kun 24 timer fikk kunden besøke, Sola Strand Hotel, Solastranden Gård, guidet byvandring med Guidecompaniet, Flor & Fjære, Rødne sin Rygerelektra, RIB-tur til Lysefjorden med Fjord Events og møte med The MICE Guru. Kunden har nå lansert Stavanger-regionen som fast destinasjon for sine kunder.
-
Visningstur 26. - 28. oktober for 9 internasjonale eventbyrå med kunder som har interesse for å legge til arrangementer i Stavanger-regionen. Et resultat av det strategiske prosjektet, Driven by Visit Stavanger Region i samarbeid mellom de Historiske Hotell og Motorcenter. Kundene overnattet i Egersund og var rundt på befaring i regionen hos medlemsbedrifter.
Markedsaktiviteter 2022
Visit Norway / Innovasjon Norge
Bilde: Arendalsuka 2022
ICCA
Foto: ICCA 2022
MICE Tradeshows
Den norske standen under IBTM Barcelona 2022
Stavanger sin stand under HSMAI Møte & Eventbørsen 2022
-
Region Stavanger var til stede som foredragsholder og deltaker på IAPCO Edge i Lillehammer arrangert av Gyro Conference. Region Stavanger delte erfaringer fra internasjonale bid-prosesser med EUROCORR 2024 som case.
-
Region Stavanger deltok på Arendalsuka 15. – 19. august sammen med Innovasjon Norge og de andre kongressbyene i landet. Onsdag 17. august arrangerte Innovasjon Norge og kongressbyene et seminar om satsningen på kongress- og arrangementsturisme i Norge for å synliggjøre viktigheten av arbeidet overfor politikere og potensielle arrangører.
-
1. september 2022 reiste vi på en salgstur til London, sammen med andre norske partnere og i regi av Innovasjon Norge. Her møtte vi med 20 eventbyrå basert i UK og fikk presentert Stavanger-regionen som destinasjon for bedriftsarrangementer.
-
6. oktober 2022 reiste vi til Køln, i Tyskland på et kundearrangement i regi av Innovasjon Norge og deres partnerbyrå Lieb Management. Et salg- og nettverksarrangement, hvor vi hadde fokus på norsk gastronomi. Alle norske partnere hadde en kort presentasjon før vi hadde fokus på nettverksbygging resten av kvelden. Her reiste vi hjem med konkrete forespørsler for Stavanger-regionen. Totalt deltok 22 kunder på denne aktiviteten. Region Stavanger bidro også med smaksprøver fra Chili Chocolate.
-
19. - 20. I oktober 2022 deltok vi på Meet in Norway arrangert av Visit Norway. Her deltok vi både på nettverksaktiviteter og en workshop hvor vi avviklet 34 møter med kunder fra land som Storbritannia, Tyskland, Polen, Sverige og Danmark.
-
Region Stavanger deltok på ICCA Nordic Chapter Meeting og Nordic Association Forum arrangert på Island av Meet in Reykjavik og Visit Iceland fra 26. - 28. april.
-
Region Stavanger deltok på ICCA World Congress og ICCA Forum by Young Professionals i Krakow 4. - 6. november.
-
26. april 2022 deltok Region Stavanger, sammen med medlemmer på HSMAI Møte & Eventbørsen på Clarion Hotel Oslo. Der var Flyt Sola, Driven by Visit Stavanger Region og Siddis Center representert med egen stand, og egne møter.
-
Et nettverksarrangement i forkant av IMEX i Frankfurt, arrangert av bransjenettverket Society for Incentive Travel Excellence. Her møter vi kunder og andre destinasjonsselskap fra hele verden.
-
30. mai - 3. juni 2022 var Region Stavanger utstiller på den norske standen under B2B-messen IMEX i Frankfurt, Tyskland. Her hadde vi møter med internasjonale organisasjoner, eventbyrå, DMCer, PCOer og bedriftskunder for å vise frem mulighetene for å legge arrangementer til Stavanger-regionen.
-
28. november – 2. desember var Region Stavanger utstiller på den norske standen under B2B-messen IBTM i Barcelona. Her hadde vi møter med internasjonale eventbyrå, DMCer, PCOer og bedriftskunder.
Nyhetsbrev
I tillegg salgsaktivitetene har MICE-avdelingen også jobbet tett med oppfølging av kundene vi møter ute. Dette gjør vi blant annet i form av regelmessige nyhetsbrev. I 2022 ble det sendt ut nyhetsbrev til nasjonale og internasjonale organisasjoner, eventbyrå, DMCer, PCOer og bedriftskunder.
Søknader på nasjonale og internasjonale kongresser i 2022
FIG Working Week 2027
FIG Working Week 2027
European Robotics Forum 2025
European Safety and Reliability Conference / Society of Risk 2025
Nasjonale sykkelkonferansen 2024
Bransjetreff og fagsamlinger
Bransjetreff hos Berentsens desember 2022
I 2022 har MICE-avdelingen søkt og bistått for å få følgende nasjonale og internasjonale kongresser til Stavanger-regionen:
EUROCORR 2025 (vunnet)
EICC (European Interdisiplinary Cybersecurity Conference 2023 (vunnet)
World Aqua Congress 2024 (vunnet)
Nordic College of Caring Science 2024 (vunnet)
Nasjonal helsetjenesteforskningskonferansen 2023 (vunnet)
Nasjonal museumskonferanse 2023 (vunnet)
ICCA Business Workshop 2023 (vunnet, utsatt fra 2020)
FIM Comissions Conference 2023 (tapt)
Jehovas Vitner regionalt stevne i 2023 (tapt)
Prosjekter i arbeid
En rekke bransjetreff og fagsamlinger som Region Stavanger vanligvis deltar på, er gjennomført, deriblant:
SITE Global Conference, gjennomført 20. - 23. april i Dublin, Irland.
ECA – Monthly meetings, gjennomført digitalt og fysisk årsmøte i forkant av IMEX.
Visit Norway – Månedlige kongressbymøter, gjennomført fysisk og digitalt
Bransjetreff på Flor & Fjære 19. mai - Tema bærekraft og unike venues
Bransjetreff hos Berentsens, 9. desember - Tema sørfylket, muligheter og Driven by Visit Stavanger Region.
Nøkkelpartnere for suksess
Visit Norway (Innovasjon Norge) er en viktig partner for satsningen som blant annet tilrettelegger for internasjonale salg- og markedsaktiviteter på MICE markedet hvor Region Stavanger er en aktiv partner gjennom året. Hovedfokuset er koordinering av norske aktører og destinasjonsselskap på B2B-messer som for eksempel IMEX og IBTM, samt FAM-trips og egne arrangementer som Meet In Norway.
International Congress and Convention Association (ICCA). Region Stavanger har vært aktiv partner i ICCA i mer enn 10 år. Organisasjonen ICCA har ca. 1 000 medlemsorganisasjoner totalt, i over 90 land på verdensbasis. Deres database for internasjonale konferanser er et viktig verktøy for Region Stavanger. Region Stavanger deltok på ICCA World Congress i Krakow 6. - 9. november, samt ICCA Forum by Young Professionals som ble arrangert i forkant av kongressen.
Energy Cities Alliance (ECA) består av Aberdeen, Abu Dhabi, Calgary, Lausanne og Stavanger. Sammen med de andre byene, gjør vi markedsaktiviteter mot internasjonale kunder, hovedsakelig i associations-segmentet.