Ferie- og fritidsturisme
Foto: Sven-Erik Knoff/FotoKnoff
Det internasjonale markedsarbeidet opp mot operatører og agenter tar seg opp!
Foto: Visningstur med internasjonale turoperatører
Markedsaktivitetene på vei ut av pandemien
Aktivitetene på B2B-markedet har tatt seg opp i forhold til 2021. Flere workshops ble gjennomført fysisk. Digitale workshop og Teams-møter var fremdeles aktuelle. Visningsturer for operatører, byrå og transportører er blitt gjennomført.
Nedenfor oppsummeres noen av de viktigste aktivitetene og resultatene fra 2022.
Barnas Rogaland
Barnas Rogaland er et destinasjonsprosjekt eid av Kongeparken, Arkeologisk museum, Jærmuseet og Norsk Oljemuseum, med flere andre samarbeidspartnere involvert. Nettsiden barnasrogaland.no har hatt en stor vekst år de siste årene med mange sidevisninger og bookinger. Prosjektet har også hatt økt respons både i sosiale kanaler og gjennom den digitale markedsføringen. Magasinet, som trykkes i over 100 000 eksemplarer, består av 60 sider og presenterer over 50 familieattraksjoner og mange gratis aktiviteter i Rogaland. Magasinet ble distribuert til husstander i Vestland, Agder, og Rogaland. Det ble dessuten distribuert på alle turistinformasjoner, kjøpesenter og hoteller i regionen, på Stavanger Lufthavn Sola, og ytterligere i digitale flater.
Foto: Kongeparken
Sykkeltur under visningstur i Eigersund kommune
Grått Gull
Region Stavanger har medlemmer utarbeidet 11 turforslag i regionen for pensjonistforeninger og lag. Turene er skreddersydd for bussgrupper som ønsker å få oppleve det beste av det regionen kan tilby.
Travel like the locals
Et prosjekt under Rogaland fylkeskommune. Fylkeskommunen besluttet i 2022 å avslutte prosjektet.
Aktivitetsleverandører
«Guest of honour»-kort
Region Stavanger har samlet alle tilbydere av aktiviteter i et produktark, hvor mangfoldet av opplevelser i regionen blir representert. Produktarket er på engelsk og blir godt mottatt av turoperatører. Distribueres på alle workshops vi deltar på.
Et fordelskort som vi gir til våre gjester som er på visningstur men som ønsker å besøke steder på egenhånd. Kortet er gyldig for museer, attraksjoner, Stavanger symfoniorkester, sightseeing, fjordcruise, flybussen, ferjer og buss til Preikestolen.
Foto: Morten Aakre
Internasjonale markeds- og salgsaktiviteter
Region Stavanger har en rekke marked- og salgsaktiviteter i utvalgte internasjonale markeder. Våre aktiviteter er i samarbeid med Innovasjon Norge og Fjord Norge. I 2022 har vi sammen med Fjord Norge og Innovasjon Norge gjennomført workshops mot B2B-markedet.
Året har vært preget av fysiske og digitale workshops, webinar og Teams-møter. Fellesmålet er helårsturisme.
Visningstur i Stavanger
Møte i Driven-prosjektet
Webinar og Teams-møter
Vi har deltatt på webinar med Innovasjon Norges utenlandskontor. Informasjon om markedene og trender var de aktuelle tema. Turoperatører var også invitert til enkelte møter og de presenterte sin egen situasjon.
Fjord Norge har også hatt flere webinar med turoperatører og transportselskap i løpet av året. Vi har også hatt jevnlige bransjemøter på Teams med destinasjonene i Fjord Norge. Fokus på situasjonen og hva skjer i regionene.
Nord-Europa workshop, 9. – 10.2. Nordic Marketing var arrangør. Selgere fra Skandinavia og kjøpere fra Europa. Gjennomførte 15 møter.
The Nordic Tourism Collective, 22. – 23.2. Digital workshop over to dager. Selgere fra Skandinavia og Baltikum. Kjøpere fra Europa og oversjøiske land. 26 møter med turoperatører.
Workshops 2022
Foto: FotoKnoff / Amanda Sotberg
“Region Stavanger er medlem av Nordic Tourism Collective som en del av Fjord Norge”.
-
Ble gjennomført i Kristiansand 4. – 7. april. Vi gjennomførte 27 møter med turoperatører.
-
4. – 5. mai. Markedsorientering fra Innovasjon Norge med norske supplier. Siste dag felles skandinavisk workshop.
-
Geilo 7. – 8. september. Innovasjon Norge arrangerte i år en workshop for turoperatører fra Europa som har fokus på aktiviteter. Møter med 14 operatører.
-
13. september. En felles skandinavisk workshop. Region Stavanger hadde 15 møter.
-
28. september, hvor Region Stavanger gjennomførte 12 møter.
-
4. – 6. oktober. En felles workshop med Island. 11 møter med turoperatører i Madrid og 9 i Barcelona.
-
17. – 18. oktober. En workshop hvor mat turisme stod i fokus.
Dagen startet med en workshop for alle selgerne, hvor vi fikk innblikk i hvordan bygge opp et måltidsprodukt. Deretter møter med turoperatørene og vi avsluttet arrangementet med smaksprøver fra de ulike regioner.
-
20. oktober. Innovasjon Norge var vertskap og Region Stavanger gjennomførte 15 møter.
-
for 28 polske turoperatører 7. november. Før workshopen startet hadde gjestene vært på tur i regionen. Deretter gjennomførte vi en workshop med de lokale aktivitetstilbydere og avsluttet kvelden med middag.
Vertskap og visningturer
Visningstur med en gruppe indiske turoperatører
Visningstur med internasjonale turoperatører til Helleren
Vi samarbeider med våre medlemmer, andre destinasjonsselskap, transportører, Avinor, Fjord Norge og Innovasjon Norges utenlandskontor om visningsturene.
I forbindelse med Norwegian Travel Workshop var vi vertskap for fire turer med 44 gjester. I løpet av året har vi vært vertskap for 60 gjester, fordelt på 10 turer. Gjestene representerte operatører i Norge, Skandinavia, flere europeiske land og oversjøiske land.
Vi har gjennomført digitale visningsturer i samarbeid med Fjord Norge og Innovasjon Norge.
Produksjoner
Det ble tidlig klart at turoperatørenes gjester var opptatt av «safe with space». Trendene fra alle land sa: Når vi få reise igjen, vil vi være lengre på et sted, helst kjøre med egen bil, utendørsopplevelser står sterkt med fokus på adventure opplevelser. Med utgangpunkt i dette produserte vi brosjyren hub hiking.
Hub hiking i Stavanger-regionen
Bo på et sted og ta ulike turer! Vi har samlet 19 turer i tre huber i regionen, i Egersund / Sokndal, Sandnes / Stavanger og Ryfylke. Turene har ulike vanskelighetsgrad. Brosjyren finnes i norsk og engelsk digital utgave.
Ny satsing, ny produkter og nye muligheter!
Destinasjon Haugesund og Haugalandet, Reisemål Ryfylke og Region Stavanger utgjør de tre destinasjonsselskapene i Rogaland. Aktørene har en lang tradisjon for å samarbeide. I dagens reiselivsmarked er det naturlig å fortsette samarbeidet. De tre destinasjonsselskapene eier selskapet
«Reiseliv Sørvest» som skal være et verktøy for samarbeid opp mot større nasjonale eller internasjonale aktører. Spesielt gunstig vil det være i samarbeidet med Rogaland fylkeskommune hvor det er viktig å kunne samarbeide for å få tilgang til støtte eller prosjektmidler. Gjennom pandemien ble støtte fra Rogaland fylkeskommune gitt til Reiseliv Sørvest, og det ble en naturlig måte å fordele midler på til det beste for markedsføringen av hele Rogaland.