Nasjonale og internasjonale kampanjer 2022

Forbrukerkampanjer gir oppmerksomhet og salg for regionen og næringsaktørene

Region Stavanger jobber for å skape helårsturisme og spre turisttrafikken ut i hele regionen, og samtidig skape en større stoppeffekt slik at gjestene blir lengre. Fokus på tematiserte historiefortellinger som peker videre til bookingmulighet for turisten som søker opplevelser, er riktig vei å gå ser vi. Satsing på reiseruteforslag med både ikoniske attraksjoner og trekke frem skjulte perler gir merverdi både for gjestene og lokale næringsaktører. 

Starten av 2022 var utfordrende. Hvordan skulle vi satse?

Her gikk vi ut av Covid-19, men med krigen i Ukraina som en vanskelig faktor for hvordan reisemønstret for turister ville bli, ble det vanskelig å ta strategiske valg. Markedsinnsikt og nye vurderinger ble tatt, og vi justerte satsingen underveis gjennomåret med dette som bakteppe. Nasjonale kampanjer hadde både nye markedskonsept og re-lansering av tidligere års tema. I snitt var det med mellom 18-40 næringsaktører med direkte synlig bookingmuligheter med per kampanje, da med stor vekt på opplevelser og attraksjoner, reason to go, men hvor alle næringsmedlemmene ble synliggjort gjennom sin presentasjon på regionstavanger.com.

Kampanjeåret 2022

Kampanjeåret overfor det nasjonale markedet hadde både sesongbaserte kampanjer, Edge of Norway™ - på kanten av Norge ble kjørt frem for sommeren, mens vår og høst hadde fokus på Stavanger-regionen på 1 – 2 – 3 med Arne Hjeltnes. Sammen med de store sesongkampanjene har vi også hatt tematiserte kampanjer gjennom hele året med always on i sosiale medier og e-kampanjer som DMer.

Internasjonale kampanjer ble kjørt i samarbeid med våre viktige partnere Fjord Norge AS, Innovasjon Norge Reiseliv (Visit Norway), AVINOR, Lufthansa og KLM. Markedet vårt er nærmarkedet, Norden og resten av Europa. For å kunne treffe riktig har vi valgt å definere markedsmidlene og innsatsen inn mot spesifikke områder i de markedene vi er inne i; Tyskland, Storbritannia, Spania, Nederland, Frankrike, samt Danmark og Sverige.

Langsiktig satsing i våre hovedmarkeder ser vi gir suksess

To gode resultater vi kan trekke frem for 2022 er oppstarten av Lufthansa sin direkterute fra Frankfurt, hvor vi i samarbeid med Lufthansa gjorde kampanjer i mars, april og mai med veldig gode resultater. Lufthansa ga tilbakemelding om god dekning av kjøpte seter inn til Stavanger. Region Stavanger har gjennom mange år hatt søkelys på Tyskland som marked, og kunne raskt få oppmerksomhet om regionen og skape salg.  Videre har vi vært inne i det nederlandske markedet i mange år, og med stort søkelys på både de som reiser med fly, men også de som kjører til Norge og skal på bilferie. Den nye ferjen fra Emden til Kristiansand med Holland Norway Lines som startet opp rett etter påske, ga umiddelbart effekt og turistene var både hollendere, franskmenn og tyskere. Disse tok turen via Nordsjøvegen og hadde flere stopp på turen. Tilbakemeldinger fra våre næringsmedlemmer langs Nordsjøvegen og i regionen ellers var at mange av gjestene benyttet det nye ferjetilbudet. Langsiktig satsing på å fremme reiseruter gir effekt. Turistene har benyttet overnattingstilbud, matopplevelser, besøkt attraksjoner og gjort aktiviteter som vandring, sykling og spa. Vi fikk forsterket kompetanse på å kjøre forbrukerkampanjer selv gjennom 2020 og 2021, og i 2022 fortsatte vi det gode arbeidet.

Nasjonal helårskampanje – Ut i Sandnes

I løpet av 2020, 2021 og 2022 har Sandnes kommune forsterket nasjonal og regional satsing på markedsføring av familieopplevelser i Sandnes gjennom utviklingsprosjektet Ut i Sandnes.

«Kampanjen skal bidra til at turistene og gjestene blir lengre i regionen. Dagens aktivitetsleverandører og attraksjoner er med å forsterke dette med å ha et utvidet tilbud. Inspirasjon gjennom foto og film, og temaartikler skal skape en stopp-effekt. Videre skal vi forsterke den delen av Sandnes som inngår i Lysefjorden med tanke på Bærekraftig reisemål”.

Markedsføringen har i hovedsak bestått av annonsering i sosiale medier, skape organisk oppmerksomhet i valgte målgruppe på familieopplevelser og arrangere byvandringer. Markedsaktiviteter blir gjort gjennom hele året. Vi forsterket høst-, vinter- og julekampanjene.

Ut I Sandnes

Foto: Marie von Krogh

Foto: Marie von Krogh

Regional helårskampanje

Ny kampanje med Arne Hjeltnes. Hele regionen med fokus på helårsturisme. Tre rundturer; Jærkysten på 1 – 2 – 3 dagar, Koseleg fjelltur på 1 – 2 – 3 dagar og Øyriket på 1 – 2 – 3 dagar.

Filmene på Youtube:

  • Jærkysten på 1 – 2 – 3 dagar: 37 000 visninger

  • Koseleg fjelltur på 1 – 2 – 3 dagar: 37 000 visninger

  • Øyriket på 1 – 2 – 3 dagar: 38 000 visninger

 Filmene på Facebook (organisk):

  • Jærkysten på 1 – 2 – 3 dagar: 57 808 rekkevidde

  • Koseleg fjelltur på 1 – 2 – 3 dagar: 29 107 rekkevidde

  • Øyriket på 1 – 2 – 3 dagar: 20 311 rekkevidde

 Tre artikler på kampanjesiden:

  • Jærkysten på 1 – 2 – 3 dagar 5 221 sidevisninger

  • Koseleg fjelltur på 1 – 2 – 3 dagar 3 589 sidevisninger

  • Øyriket på 1 – 2 – 3 dagar 1 751 sidevisninger

Det er noko eige med å ha god tid på tur. Då kan ein mellom anna ta seg tid til å sjå omgjevnadene frå sykkelsetet eller gjennom vindauget på lokaltoget, og dra frå plass til plass i det tempoet ein vil.
— Arne Hjeltnes

Foto: Marie von Krogh

Sommerens norgeskampanje

Sommerferie på vår kant – en rundtur i hele regionen over flere dager:

Senere laget om til høstferie på vår kant:

https://www.fjordnorway.com/no/kampanje/stavanger/norgesferien2022-i-stavanger-regionen

·      Film + artikkel/rundtur

Resultater film:

·      Youtube: 187,465 visninger

·      Betalt på FB og IG:

Resultater kampanjeside:

https://www.fjordnorway.com/no/kampanje/stavanger/norgesferien2022-i-stavanger-regionen

·      Visninger 12 673

·      Aktive brukere 10 324

·      Nye brukere 9 854

·      Engasjement 58,3 %

 

Kanal Strossle: Resultater På kanten av Norge både sommer og høst:

Start date: 2022/07/01 | End date: 2022/09/30 |

 

·      Clicks: 15 629

·      Impressions: 3 438 431

·      CTR: 0.45%

Foto: Vinterfilm

Internasjonale kampanjer 2022

Foto: Martin Håndlykken/ Visitnorway.com

Retargeting-kampanje med Visit Norway

Fire turer i Stavanger-regionen hvor en av dem er i Sandnes:

Målgruppe: UK, Nederland, Danmark, periode: desember 2021 og januar 2022

https://norgesferien.regionstavanger.com/en/explore-the-stavanger-region-in-10000-steps/

Kampanjeside:

Artikkelen: Explore the Stavanger region in 10,000 steps     12 345 sidevisninger

Resultater hos Visit Norway på retargeting på 10,000 Steps, vinter 2021-22:

·      Annonsene hadde en klikkrate på 0,50 %.

·      Gjennomsnittlig klikkrate i SELL-fasen i 2021 var på 0,51 %, så dette er et tilfredsstillende resultat.

·      Annonsene genererte over 15 000 lenkeklikk, så prisen per klikk var cirka syv kroner.

·      Annonsene gikk i DK, NL og UK, og det ble kjørt fire karusell poster i alle markedene.

·      Resultatene var best i DK.

·      Karusell 1 hadde en klikkrate på 0,66 % i DK.

Awards


Visit Norway

Redaksjonelt samarbeid med Visit Norway

Holland Norway Line


Pakketering FIT / turoperatør

KLM 2021-2023
med Fjord Norge

Le Petit Futé (FR)


Travel guide på papir og digitalt I Frankrike

Stavanger-regionen har en egen landingsside og artikkel om våre attraksjoner


Springfulness på engelsk

Arne Hjeltnes Byweekend filmer  (engelsk tekst)



Avinor

London, Storbritannia

Arne Hjeltnes Byweekend-filmer med engelske tekster:

37 000 lenkeklikk / 1 055 000 visninger


Lufthansa

Frankfurt-området

Springfulness på tysk:

6 000 lenkeklikk/ 980 000 visninger

Arne Hjeltnes Byweekend - filmer  (tysk teksting) 

26 000 lenkeklikk/ 680 000 visninger

Markedspakker som viktig verktøy

Marketing package and toolbox

Activities on launch

  • PR

  • Media visits – editorial coverage

  • Newsletter

  • Social media Visit Region Stavanger B2C

  • Tour operator visits

  • Recommended partner for conventions in all bids for the next years.

Toolbox

  • Photos and film available for promo

  • Editorial suggestions “Top 12”

  • Written articles on Stavanger for inspiration

  • NEW: Edge of Norway™

Supper club
(DE, UK, FR, SE)

Show - Tell - Sell

Retargeting basert på data fra Show-fasen

Kampanjeperiode: 3.11-27.11.2022

5 annonser til high end matentusiaster

Samarbeid med Visit Norway

Resultater – gode i alle markedene:

  • Klikkratesnittet på 3,60 % er veldig mye bedre enn benchmark (0,96 %).

  • Kostnad per klikk på 1,36 kroner er også veldig mye bedre enn benchmark (3,94 kroner).

  • Frankrike leverte best resultater med en klikkrate på 4,75 % og en kostnad per klikk på 0,64 kroner.

  • Annonsen Sauna leverte best i alle markeder.

SPRINGFULNESS
Med Fjord Norge og Visit Norway

Helårsturisme – fokus på sesongutvidelse

  • Vårkampanje

  • Bookbare opplevelser

«Who could fail to be happy when runny noses and cold toes under leaden skies are replaced by bright sunshine, laughter and a beer outdoors?»

https://www.fjordnorway.com/en/inspiration/when-the-locals-awaken-from-hibernation