Edge of Norway™ Turismeproduktutvikling
RISS-prosjektet - Hvordan utvikle regionens turismeprodukter?
Nyetablert verktøy for merkevareutvikling og omdømmebygging for Stavanger-regionen som reisemål kom på plass i 2022. RISS-prosjektet har gjennom de to siste årene utviklet det strategiske grunnlaget for hvordan vi skal øke attraksjonskraften og spisse budskapet til vår region som reisemål.
Regionens turismeprodukter har vært i vekst over tid, spesielt i perioden 2014-2019. Turister vil ofte forbinde regionen med turismeprodukter som Preikestolen, Kjerag, fjord, fjell, sjø, vikingtid og historiske bysentrum. Bakgrunnen for dette prosjektet er å utvikle turismeproduktet videre, herunder historien og konseptet knyttet til dette. Det vil bli sett på utvikling av regionale historier/konsepter og produktutvikling.
Utvikling av turismeproduktet danner basis for å skape attraksjonskraft til regionen. Formålet var over tid å bygge opp regionens attraksjonskraft basert på en turismeprodukttilnærming. Et viktig fokus var å se på hvordan regionen blir fremstilt, og hvordan den blir oppfattet av relevante målgrupper. Målgruppe tolker vi her bredt; det er relevant for innkommende turisme, men også relevant for å ha appell for regionens befolkning, innflyttere og næringsliv.
Gjennom hele 2022 ble det jobbet aktivt med RISS-prosjektet. Her var både næringsmedlemmer og kommunemedlemmer av Region Stavanger tett koblet sammen med prosjektleder, fasilitatorer på design thinking og arbeidsgruppen. På slutten av året ble Edge of Norway™ med kompasset (Pushing the Edge, Enjoy the Edge, Explore the Edge og Step back from the Edge) og konsepter lansert. Fabel Media AS ble koblet på og utviklingsdelen på identitet og kjernefortellinger ble oppsummert og avsluttet av Gyger AS og Aldente kommunikasjon AS. Fabel Media AS har jobbet frem visuell profil og tone of voice på merkevaren Edge og Norway™ som lanseres 1. kvartal 2023.
Vi har i prosjektet evaluert og utviklet et turismeprodukt med tilhørende historie og konsept for regionen. Det utviklede turismeproduktet mener vi vil bidra positivt til å skape en høy tiltrekningskraft til Stavanger-region. Edge of Norway™ skal kunne benyttes både nasjonalt og internasjonalt. Deltagende kommuner, Rogaland fylkeskommune, næringsaktører, AVINOR og Region Stavanger har i felleskap blitt enige om en merkevare, Edge of Norway™. Turismeprodukt og merkevare som da er utviklet nedenfra og opp i felleskap med fasilitatorene på design thinking. Edge of Norway™ har et tydelig kommersielt fokus.
Det er gjennomført stormøter og regionale møter med regionale interessenter. Dette har gitt verdifull input til prosjektet og god involvering. Det er tatt i bruk konkrete resultater i dialog med eksterne partnere, og arbeidet er lansert eksternt. Det er sammen med medlemsbedriftene i Region Stavanger etablert ideer til nye turismeprodukter basert på nye samarbeid mellom bedriftene og innovasjon innenfor kommersiell produktutvikling til anvendelse både B2B og B2C i næringen.
Region Stavanger vil benytte det nye konseptet Edge of Norway i sin branding fremover, og reiselivet vil ta i bruk og utvikle nye turismeprodukter basert på dette konseptet. Dette vil skape økt turisme og økt verdiskapning gjennom verdifulle turismeprodukter. De nye turismeproduktene vil bidra til pilotprosjekt, ulike edge-opplevelser med aktørene, bidra til bookbare opplevelsespakker, og hubber i Stavanger, Sandnes, Egersund, Jæren, Sirdal, Lysefjord.
Prosjektet skal medvirke til at folk blir lengre i regionen, og benytte mest mulig offentlig transport. Alternativer til kun de ikoniske opplevelsene som er verdt en omvei skal komme frem. Konseptet peker på opplevelser som gir minst mulig avtrykk på naturen, og man forventer at i kombinasjon med prosjektet vil medlemsbedrifter og næring jobbe resolutt videre med bærekraftstrategier. Videre er det flere av næringsaktørene som går over til elektriske løsninger, blant annet på transport.
Prosjektet er forankret hos medlemskommuner og næringsmedlemmer i Region Stavanger. Disse vil være med å forplikte seg i videre uttak av markedskonseptet og være med å understøtte nye konsepter og merkevaren.
Det foreligger videre planer for prosjektet fremover til 2026. Dette innebærer blant annet kommunikasjonsarbeid og videre turismeproduktutvikling. Det vil tilrettelegges for fortsatt tett og godt samarbeid mellom turismeaktørene og Region Stavanger om turismeproduktutvikling. Det vil utvikles særegne signaturprodukter som skal spesielt arbeides videre med. Det legges opp til jevnlige vertskapskurs for ansatte i næringen for å sikre dialogen om dette arbeidet.
Styringsgruppen har vært: Thomas Bergeland fra Rogaland Fylkeskommune og Filip Aven fra AVINOR. Disse har sammen med fasilitatorer Sigrid Oterholm Hoem fra Gyger AS og Kristin Koll fra Aldente Kommunikasjonsbyrå AS utgjort arbeidsgruppen gjennom prosjektperioden i 2021 og 2022.
Prosjektpartnere: Sandnes kommune, Sola kommune, Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune, AVINOR, Lyse ASA og Region Stavanger.