PR og merkevare

Foto: Michelin Guide/ Fabel Media

Strategisk PR-arbeid setter reisemålet vårt på verdenskartet. Satsingen på matopplevelser som reason to go, gir en stor merverdi!

Foto: Michelin Guide/Fabel Media

Stjernedryss for nordiske kokkestjerner 4. juli - Guide Michelin Nordic Countries

Lanseringen av årets stjerner i Guide Michelin Nordics bød på en flott seremoni i Fartein Valen i Stavanger konserthus og nettverksbygging med middag i Zetlitz etterpå. Arrangementet i Stavanger konserthus ble lagt i tilknytning med avslutningen av Gladmat (29. juni til 2. juli). Prosjektet løftet frem lokalproduserte råvarer. Rogaland og Stavanger-regionen fremstod som et reisemål med fokus på matopplevelser, og bidro til at de tilreisende gjester fikk oppleve en destinasjon hvor mat og reiseliv er i verdensklasse. Stjernekokker og deres kollegaer fra de nordiske landene fikk fine dager i regionen vår.  I tillegg matopplevelser fikk tilreisende presse smakebiter av natur- og kulturopplevelser.

Strategisk satsing på matopplevelser for tilreisende

 

Stavanger-regionen har over flere tiår jobbet strategisk med mat, reiseliv og landbruk. Dette har vært tydelig hos destinasjonsselskapets markedsføringsarbeid, i overordnet strategisk næringsplan, samt på fylke- og kommunenivå. En rekke viktige prosjekter har blitt igangsatt, og mange av disse er også synlige bevis på satsingen (Gladmat-festivalen, Måltidets Hus, Delice-medlemskap (The Global City Network of Food & Gastronomy), Blue Planet, Det Norske Måltid, Regionalt Matmanifest for Rogaland, m. m). 

Prisutdelingen er et prestisjearrangement, som får stor oppmerksomhet. Michelin-guiden har blitt utgitt siden 1900, og er blitt det ledende kvalitetsstempel for restauranter verden over.  Siden 2015 har en egen utgave dekket de nordiske landene, med en egen prisseremoni som samler de mest renommerte restauratørene. Arrangementet samler internasjonal presse, mye på grunn av posisjonen det nordiske kjøkken har fått på verdensbasis. Det er ca. 450 deltakere, alle spesielt inviterte.

Region Stavanger har siden fjerde kvartal 2018 jobbet med Michelin Guide for å få stjernedrysset lag til Stavanger. I 2021 gjennomførte vi en digital TV-sending i samarbeid med Guide Michelin, og da kun med utvalgte kjøkkensjefer som gjester under showet. Intet publikum eller tilreisende gjester eller presse var til stede 13. september, pga situasjonen rundt Covid-19. TV-sendingen på Matkanalen og Godare, samt streaming på andre Schibsted-kanaler og hos Guide Michelin, ga god oppmerksomhet.

Region Stavanger har sammen med partnere og samarbeidspartnere holdt i prosjektet siden 13. september 2021, hvor vi fikk vite at Guide Michelin Nordic Star Revelation 2022 og skulle bli lagt til Stavanger. Fra februar 2022 jobbet Region Stavanger sammen med Stavanger konserthus tett med Guide Michelin i planleggingen av årets arrangement. I slutten av april fikk vi endelig avklaring på størrelse og forventninger rundt lovet fysisk arrangement. Guide Michelin holder i selve produksjonen i Stavanger konserthus, men i tett dialog med Region Stavanger. Det ble etter lansering av dato jobbet tettet med PR-arbeidet sammen med Guide Michelin. Perioden for gjennomføring var 3., 4. og 5. juli, hvor Region Stavanger hadde vertskapsrollen og PR i forkant og under arrangementet, samt oppfølging av Guide Michelin på produksjonen.

PR og vertskapsprogram

De involvert aktørene samarbeidet tett for å maksimere potensialet. PR- og vertskapsprogram for tilreisende gjester, presse og fagmiljø ble gjennomført, med blant annet besøk til Frode Ljosdal på Brimse gard, byvandring med historie og NuArt Street Art, Lysefjordcruise med Rødne Fjord Cruise, sankevandring på Randaberg med Kristine Enger, og sjømatopplevelser med Karl Erik Pallesen på Fisketorget i Stavanger.

Prosjektet ble eksponert i samarbeid med media-aktører på regionalt, nasjonalt og nordisk nivå. Partnere, samarbeidspartnere og sponsorer i MRS2022 vil jobbet tett og hadde en felles kommunikasjonsplan. Oppmerksomhet og attraksjonskraft rundt matbyen Stavanger, med søkelys på matopplevelser, måltidsopplevelse, lokale råvarer og godt vertskap var hovedpunktene. Nasjonale, nordiske og internasjonal media deltok under dagene og på selve seremonien. Gitt et lengre perspektiv så man at in-bookinger av tilreisende foodies både til stjernerestaurantene og til restaurantnæringen øker utover 2022.

Finansiering av stjernedrysset 4. juli

Prosjektet ble finansiert av Region Stavanger, Stavanger kommune, Rogaland Fylkeskommune og Stavanger konserthus. Michelin bidro også med sterkt ressurser, og benyttet seg av tjenester fra aktører og selskaper i Stavanger-regionen. Stavanger konserthus bidro med sterkt reduserte priser og Region Stavanger var inne med en stor andel i finansieringen.

Prosjekteier var Region Stavanger med Per Morten Haarr (Reiselivsdirektør) og Gunhild Vevik (Kommunikasjonssjef), og prosjektpartnere var Stavanger kommune med Kari Nessa Nordtun (ordfører), Anne Woie (Næringssjef), fungerende ordfører Dagny Sunnanå Hausken, Rogaland Fylkeskommune med Marianne Chesak (fylkesordfører) og Iver Jan Leren (senior rådgiver ved næringsseksjonen), samt Stavanger konserthus med Per-Harald Nilsson (direktør). Samarbeidspartner i prosjektet var Gladmat-festivalen med Maren Skjelde (daglig leder).

Forsterket omdømme av Stavanger-regionen og Norge som reisemål for matopplevelser

Den nordiske prisutdelingen og lanseringen av Michelin Guide Nordic Countries 2022: At dette arrangementet, nå som et fysisk arrangement, legges til matbyen Stavanger og matfylket Rogaland er en milepæl for arbeidet. Stavanger fikk sin første stjerne i 2016, med RE-NAA og Sven Erik Renaa og i 2017 fikk Sabi Omakase med Roger Asakil Joya sin stjerne. Og i 2020 kunne vi gratulere Renaa med sin andre stjerne.

For reiselivet betyr The Michelin Nordic Star Revelation Ceremony en enorm mulighet. Arrangementet er interessant langt utover de nordiske landene, spesielt siden det nordiske kjøkken, «the nordic cuisine», nå fremstår som det mest interessante innen gastronomi. I så måte er dette destinasjonsutvikling i toppskiktet, som bokstavelig talt sette Stavanger-regionen på kartet.

Gjestene som Michelin Guide inviterte denne kvelden, var stjernekokker i Norden, og noen av dem rangeres som blant de beste i verden. Å få dem til å oppleve Rogaland og Stavanger-regionen sammen med sine egne kollegaer hadde en enorm verdi for å forsterke og bygge opp kjennskap til våre unike produkter og råvarer, Gladmat som trekkplaster for at tilreisende kommer i forkant av arrangementet, ble også brukt.

På lang sikt vil Michelin Nordic Star Revelation 2022 har vært med å øke attraksjonskraften til Stavanger og Rogaland for innbyggere og besøkende. Arrangementet vil forsterke omdømme til matbyen Stavanger og matfylket Rogaland, og bidra til helårsturisme i regionen.

PR og Pressearbeid

Medieomtale og verdenskjente historiefortellere løfter regionen vår frem

Region Stavanger har gjennom 2022 gjennomført visningsturer både for internasjonale og nasjonale mediehus, freelance journalister og fotografer, samt prosjektsamarbeid med anerkjente reisebloggere. Vi har også hoppet på noen spennende PR-stunt som har dukket opp.

Redaksjonell omtale er viktig i kombinasjon med at vi kjører forbrukerkampanjer. Hovedmålet med pressearbeidet er å skape oppmerksomhet og øke kunnskapen om vår region, med tilhørende byer og omland som et attraktivt reisemål med spennende opplevelser og aktiviteter.

Langsiktig arbeid skaper resultater. Vi er ikke tilbake på 2019-nivå, men jobber med å bygge opp relasjoner og nettverk etter Covid-19. Pressebearbeidelse internasjonalt gjøres sammen med Visit Norway og Fjord Norge AS. Visit Norway har god innsikt. De samarbeidspartnere vi har på PR og presse har alle stor rekkevidde, mange følgere og lesere. Suksessen er at de er engasjerte og har dialog med sine lesere og følgere. 

Presseresultatene ser vi gir gode resultater på visninger og besøk i våre digitale kanaler; web og sosiale medier.

I 2022 hadde vi visningsturer for presse fra følgende land; Norge, Spania, Tyskland, Italia, Polen, Storbritannia, Nederland, Sverige, Danmark og Frankrike.

I prosjektsamarbeidet med KLM hadde vi, 1. november, et større pressearrangement sammen med VisitBergen, Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, Visit Sognefjorden og Fjord Norge. Fokus var vinter og helårsturisme. KLM hadde invitert redaksjoner og freelance journalister, samt et knippe turoperatører til kvelden. De 30 gjestene fikk presentasjoner fra partnerne og ble oppdatert på KLM sin satsing, og vi avsluttet med middagsbuffet med dessertbord av prisbelønnet ost fra hele Vestlandet. Journalistene skal besøke oss i løpet av 2023.

“Vi ønsker å trekke frem det fantastiske samarbeidet vi hadde med Visit Norway og Dino Serrao rett før jul. Dino er en kjent sosial media-profil som reiser rundt i verden og tar portrettbilder av vanlige folk som han møter. Sosial media-teamet vårt satte opp en kjøreplan for fire dager i regionen for Dino og hans team. I løpet av dagene, fikk han besøkt Gamle Stavanger, Øvre Holmegate, Egersund og Sogndalstrand, Dirdal, Sandnes og Lysefjorden for å nevne noe.”

Dino Serrao sin profil er sterk på bærekraft og sosial inkludering. Han ønsker å vise fram den vanlig mann/kvinne i gata. Han har publisert fire portretter fra vår region, og samlet har de fått 1 077 500 visninger på Tiktok, og 145 580 visninger på Instagram. Fine folk hos våre medlemmer var med og bidro til at besøket ble en suksess.

Etter et godt samarbeid under høstens stjernedryss, MICHELIN Guide Nordic Countries 2022, i Stavanger konserthus, inviterte vi Rasmus Lythcke, The Travel Book, tilbake på et nytt besøk. Planlegging og dialog ble gjort før jul 2022, og han var på tre ukers besøk i regionen i januar 2023. Helårsturisme er sjølsagt vår hovedsatsing. og med dette samarbeidet ville vi skape mer oppmerksomhet om at vi som destinasjon også kan besøkes om vinteren.

Bloggeren har blitt kåret til å ha Danmarks beste blogg i 2022 og hans konsept er å reise bærekraftig, sove hos unike overnattingssteder og spise kvalitetsmat. Vi laget en ambisiøs plan for Rasmus for hans besøk, og han har dekket over Stavanger, Jæren, Lysefjorden og Sirdal for vise fram mangfoldet og kontrastene i regionen vår.

Følgerskaren til The Travel Book er aktiv, og vi har sett godt engasjement med hans innhold på sosiale medier. Foruten stories og poster i sosiale medier, skal Rasmus også publisere en reiseguide om vår region på bloggen sin. 

Utbudet av opplevelser og aktiviteter i regionen øker, og med bærekraft, kvalitet og tilrettelagt for sesongvariasjoner, er vi et ettertraktet reisemål. Reiser og besøk til familie og venner vil bestå, og vi henvender oss til potensielle gjester fra både våre nordiske naboland og nærmarkedet Europa. 2023 blir et spennende og kanskje utfordrende år.

Vi fikk i 2022 også lurt vår reiselivsdirektør ut i «manesjen». I mars ble vi kontakt av produksjonsselskapet til Helene Bøksle om vi ville være vertskap og lokasjon for nyinnspilling av «Ja vi elsker dette landet». Jæren ble valgt som område, og plassering på Obrestad fyr ga en fantastisk nasjonalromantisk stemning til musikkvideoen. Jonas Skrettingland, ordfører i Hå kommune, og Per Morten var med. I tillegg til musikkvideo, så ble det gjort opptak som vi brukte ovenfor media. Prosjektet ble omtalt og frontet på TV2 og i beste sendetid på 17. mai.