Nettsidene
- et av våre viktigste kommunikasjonsverktøy
Foto: Sven-Erik Knoff | FotoKnoff | www.fotoknoff.no
Våre nærings- og kommunemedlemmer nyter godt av samarbeidet på web med Fjord Norge og Visit Norway!
Turistnettsidene til Visit Region Stavanger er en del av Fjord Norge-universet, og ligger på en felles nettportal sammen med alle destinasjonene på Vestlandet. Teknisk leverandør er Netlife. Publiserings- og databaseløsning som brukes er Sanity. Det nye nettstedet er et strategisk og viktig valg for fremtidens reisemål. Nesten alle destinasjoner i Fjord Norge er nå under ett på fjordnorway.com. Det å samle alle destinasjoner under en felles paraply gjør det enklere for våre gjester å navigere og finne den informasjonen de leter etter. Det gjør at vi unngår kannibalisering og duplikat innhold ved å ta bort et ledd i navigeringsprosessen. Nettsidene er fullstendig brukerorientert. Som del av den nye, felles nettsiden får Region Stavangers medlemmer og kommuner tilgang til et mye større publikum enn tidligere da vi stod alene om nettsidene.
Destinasjonene som er synlige på nettstedet er som følger:
Nordvest
Ålesund & Geiranger
Nordfjord
Fjordkysten & Sunnfjord
Sognefjorden
Bergen
Voss
Sunnhordland
Hardangerfjord
Visit Haugesund
Ryfylke
Stavanger-regionen
“Den nye nettsiden har løst utfordringer som ble identifisert i forprosjektet. Nettsiden og reiseplanleggeren gjør det nå enklere for turisten å finne, velge og oppdage steder, attraksjoner, opplevelser og tilbud. Her skal vi jobbe videre med å skape inspirasjon med fokus på mat, kultur og natur”.
— Gunhild Vevik, kommunikasjonssjef i Visit Region Stavanger
Spennende resultater for vår websatsing
Vi har gjennom 2022 greid å skape gode resultater og synlighet for våre attraksjoner og
aktiviteter med vår webløsning. Kombinasjonen av kampanjearbeid og strukturert innholdsproduksjon gir resultater.
Tallenes tale for 2022
I samarbeidet på Fjord Norge-plattformen har vi i felleskap med de andre destinasjonene oppnådd følgende resultater:
- Økter: 1 965 421
- Sidevisninger: 3 270 028
- Flesteparten av de som besøker sidene er fra Norge (51 %), Tyskland (11 %), USA (11 %) og Storbritannia (8 %).
Nettsidene hadde et totalt antall unike brukere på 1,5 millioner i løpet av 2022. Vi kan nesten ikke sammenligne dataene med 2021 ettersom det blir som å sammenligne epler og pærer. I 2021 hadde vi et mye mindre nedslagsfelt ettersom vi ikke var en del av en større portal som vi har vært i hele 2022. Nettsidene vi hadde i 2021 hadde 470 350 økter, altså betydelig lavere enn i 2022 på den nye fjordnorway-plattformen.
Topp 10 landingssider
Fjord Norge-nettsidene hadde totalt 3 240 750 sidevisninger i 2022. Av de 10 mest besøkte sidene på Fjord Norge-portalen har to av dem innhold fra Stavanger-regionen. Explore Stavanger on a weekend break var en kampanje som ble kjørt i UK og i Tyskland i løpet av 2022; det er en kampanjeside som er på fjerde plass av sider besøkt med 54 722 sidevisninger. Destinasjonssidene for Stavanger-regionen er på sjuende plass av alle sider besøkt med 54 722 sidevisninger. Arrangementskalenderen på Fjord Norge-portalen hadde 73 674 sidevisninger; på disse sidene har Stavanger-regionen hatt et stort volum på arrangement som kommer ut fra aktører og kommuner i denne regionen.
Søkeresultater
Arrangement
Your guide to Fjord Norway
Explore Stavanger on a weekend break.
Sognefjorden
Visit Haugesund
The Stavanger region
Norges råeste bilturer
Din guide til Vestlandet
Plan page
Produktsidene som får mest besøk
Vi ser at det er et godt spenn i produktinformasjon som besøkes, fra praktisk informasjon som ferjeinfo og transport og unike overnattingsteder til aktiviteter.
Topp 10 produkter besøkt på hele Fjord Norge-portalen
Kombibåt Lysebotn - Forsand – Lauvvik
Fjord Cruise Nærøyfjord
Lustrabåtane Passasjerferje Flåm-Gudvangen
Flokehyttene
Fjord Cruise Kaupanger – Gudvangen
Heimly Pensjonat
The Bolder ved Lysefjorden
Preikestolen Ekspress-buss
Ferje Hjelmeland – Nesvik
Ta ferje på Lysefjorden
Topp produkter besøkt fra destinasjonen Stavanger-regionen
Preikestolen Ekspress-buss
Fjordcruise Lysefjorden og Preikestolen
Trekronå
Buss til Preikestolen
Damp badstue Svankevigå
Rideturer på islandshest i Sandnes
Ekspressbuss til Kjerag
Guidet tur til Preikestolen
Fjord Line
Flybussen Stavanger
© Damp AS
© Trekronå
© Region Stavanger
Konverteringer
Det var et samlet antall konverteringer på over 14 992 836 i løpet av 2022. Antall klikk på nettstedet var 193 649 klikk i 2022, med klikk menes klikk på nettside, e-post eller bookinglenker på produktpresentasjoner. Flesteparten av konverteringene var klikk på book now på produktpresentasjonene – hele 92 728 klikk for 2022. Videre var det rett i underkant av 7 000 som laget en reiseplan (create plan) på nettsidene. Dette er en konvertering som vi jobber med å øke, og følger deretter med på tallene jevnlig.
© Toke Mathias Riskjær
Hvilke søkeord generer mest trafikk?
Søkeordet Stavanger genererte mest besøk til våre toppsider for vår destinasjon. Søkeordet ligger på tredje plass i alle Google-søk som genererte besøk til nettsiden.
Gjestene til nettstedet søker først og fremst stedsnavn når de kommer inn til sidene våre, og her ligger både Stavanger og Haugesund høyt oppe på søk i tillegg til enkelte attraksjoner og generiske ord som fjord.
Trafikkilder
Brukerne kommer i høy grad fra organiske søk, med 705 740 brukere. På en god andreplass kommer 246 190 brukere fra direktetrafikk. Organisk trafikk fra sosiale media var på 215 200 brukere.
Trollstigen
Haugesund
Stavanger
Geiranger
Fjord Norway
Midsundtrappene
Romsdalseggen
fjord
Åndalsnes
Trolltunga wanderung
Utvikling 2022
• Nye fasiliteter
• Arrangementsskjema kom på plass
• Eksport til VN kom på plass (- arrangement)
• Lansering av Reiseplanlegger versjon 2.0 og Nye attraksjoner/steder 2.0:
Attraksjoner og steder og Reiseplanlegger 2.0 lansert i 2022
Det var et behov å få bedre frem viktige attraksjoner og steder på nettsiden, noe som ble løst ved å legge til en ny kategori på toppnivå, der vi destinasjoner laget landingssider for våre attraksjoner og viktige steder. Her kan vi presentere tilbudet innenfor større områder, som f. eks. byer, bygder, parker eller kommuner samlet på en side. Gjester kan filtrere attraksjoner og steder basert på både kategorier og destinasjon. De nye attraksjonene og stedene er synlige i reiseplanleggeren. I den nye planleggeren blir kart og produktlister oppdatert etter hvert som du navigerer i kartet. Alle attraksjoner og steder er synlige i planleggeren med symboler. Planleggeren viser reisetid med bil mellom hvert sted. Gjestene kan klikke seg inn på en attraksjon og legge den til i reiseplanleggeren eller gå direkte på et produkt og legge dette til. Etter hvert som du legger til attraksjoner, steder og produkter, lages det en reiserute. Eksempel på reiserute laget med planleggeren.
Innholdsproduksjon i 2022
Bykampanjen for Stavanger med Arne Hjeltnes som vi kjørte ut i det norske markedet i 2021 ble i 2022 gjenbrukt, og vi produserte kampanjeside og artikler på engelsk og tysk:
- Visit Stavanger on an urban nature break
- Foodie? Welcome to Stavanger!
- Stavanger – from street art to the art of pizza making!
- Stavanger – your next weekend destination
- Stavanger – from afternoon tea to an afternoon swim on a whim
Annet innhold som ble produsert:
- 15 000 skritt langs Planetstien og Stokkalandsvatnet
- Sandvedparken på 10 000 skritt
- Postkort fra Sandnes
- Syv festivaler du kan glede deg til i sommer!
- Hva med ferie til vår kant, Stavanger-regionen?
- 7 vintertips for livsnytere i Stavanger-regionens fjordbyer
- Snø- og familiehygge i vinterferien i Stavanger-regionen
- Explore the Stavanger region in 10,000 steps
Vårkampanje på tysk og engelsk: Som en del av Springfulness-kampanje som ble kjørt med Fjord Norge, så kjørte Region Stavanger også sin egen vårkampanje; Spring fever/ Frühlingserwachen. I forbindelse med kampanjen ble det skrevet sju nye artikler på nettsidene på engelsk og tysk:
- Festive and joyous in the cities
- Spring fever in the Stavanger region
- Spring break for the palate!
- Between high mountains and fjords
- New life and island adventures
- “Birdtastic” spring in the Stavanger region
- Gone fishing!
Ny, fleksibel kampanjesidemodul
Det er på ny portal mye enklere å lage kampanjesider og kjøre kampanjer enn tidligere. Det kan vi også nå gjøre på tvers av destinasjoner og selvfølgelig når vi kjører kampanjer sammen med Fjord Norge. Vi fører da alle trafikk inn til de samme sidene. Samtidig så jobber vi nå systematisk sammen om søkemotoroptimaliseringen, ikke hver for oss.
Hva skjer-kalenderen
Arrangementskalenderen fortsetter å være en viktig side på nettsidene våre, og vi jobber kontinuerlig med å ha oppdatert innhold på hva skjer-kalenderen. Det finnes en integrasjon mellom billettsystemene Ticketmaster, Linticket, TicketCompany, Hoopla, E-billett.no, Tix og Billetten som gjør at vi får inn alle arrangement i kalenderen fra de aktørene som bruker disse billettsystemene. Her finner du arrangementskalenderen for Stavanger-regionen. Arrangement kan også meldes inn via skjema.
Mer om bakgrunnen for den regionale nettsiden fjordnorway.com og reiseplanleggeren
Visit Region Stavanger er en del av den regionale nettsiden fjordnorway.com og reiseplanleggeren for Vestlandet. Før man startet med utviklingen av nettstedet, utførte Netlife, Fjord Norge og destinasjonene i Fjord Norge et forprosjekt.
Innsikt fra forprosjekt
• Destinasjonsnettstedene hver for seg hadde lavere trafikk enn potensialet var, og det var høy kannibalisering mellom nettstedene til destinasjonene, noe som skadet synlighet i søkemotorene; Vi konkurrerte om de samme søkeordene
• Det var vanskelig for brukeren å orientere seg: hvor skulle de finne relevant informasjon? Mye av den samme informasjonen lå på flere steder
I tillegg fantes det ingen skikkelig kampanjemodul, vi måtte ty til eksterne kampanjesider og føre trafikken til andre nettsteder enn vårt hoveddomene.
En betaversjon av den regionale nettsiden fjordnorway.com ble lansert i desember 2021. Utviklingen fortsatte i løpet av 2022 og har fokusert på funksjonalitet som gir verdi for turistene i tillegg til funksjonalitet med gode markedsføringsverktøy for oss destinasjoner.
Statistikk Visitnorway 2022
Visitnorway-nettstedene fikk 14,70 millioner besøk i 2022, noe som resulterte i:
· 9,39 millioner sidevisninger av næringens egne produkter
· 2,15 millioner klikk videre til reiselivsnæringens nettsider
De 10 mest viste sider på Visitnorway.no*:
Østlandet - Oslo - Hva skjer
Østlandet - Oslo - Gratisopplevelser
Vestlandet – regionsside
Vestlandet – Trolltunga-artikkel
Vestlandet – Stavangerregionen
Vestlandet – Ålesund-Sunnmøre
Vestlandet – Ålesund-Sunnmøre – Hva skjer
Østlandet – regionsside
Østlandet – Oslo
Nord-Norge – Lofoten
*utenom produktpresentasjoner
De 10 mest populære destinasjonene for hele nettstedet på alle språk*
Oslo, 17,6 %
Bergen, 13,1 %
Ryfylke, 8,4 % (nesten utelukkende drevet av Preikestolen og Kjerag)
Tromsø, 7,9 %
Lofoten, 7,6 %
Hardanger, 7,6 % (veldig mye Trolltunga)
Sognefjorden, 7,6 %
Stavanger-regionen, 4,8 %
Nordmøre og Romsdal (kalt «nordvest» på våre sider): 4,4 %
Kristiansand, 4,4 %
* Dette er når alt innholdet på samme destinasjon slås sammen og de plasseres på lik linje, viser prosentvis andel av disse sidevisningene.
Topp 10 produktpresentasjoner basert på registrerte sidevisninger *:
Holland Norway Lines
Atlanterhavsveien
Trolltunga
Vandring til Vøringsfossen
Flåmsbanen
Geiranger-Hellesylt-ferge
Dalsnibba
Preikestolen ekspressbuss
Dronningstien
Preikestolen
*Obs: Med visse forbehold: det er små marginer og forskjeller, og det er kun tall for de som godtar cookies, så listen eller rekkefølgen vil aldri være helt reell, Dette henger også tett sammen med konkurransesituasjonen rundt klikk fra Google. Tallene gjelder hele nettstedet, alle språkversjoner.