Nettsidene

- et av våre viktigste kommunikasjonsverktøy

Foto: Sven-Erik Knoff | FotoKnoff | www.fotoknoff.no

Våre nærings- og kommunemedlemmer nyter godt av samarbeidet på web med Fjord Norge og Visit Norway!

Turistnettsidene til Visit Region Stavanger er en del av Fjord Norge-universet, og ligger på en felles nettportal sammen med alle destinasjonene på Vestlandet. Teknisk leverandør er Netlife. Publiserings- og databaseløsning som brukes er Sanity. Det nye nettstedet er et strategisk og viktig valg for fremtidens reisemål. Nesten alle destinasjoner i Fjord Norge er nå under ett på fjordnorway.com. Det å samle alle destinasjoner under en felles paraply gjør det enklere for våre gjester å navigere og finne den informasjonen de leter etter. Det gjør at vi unngår kannibalisering og duplikat innhold ved å ta bort et ledd i navigeringsprosessen. Nettsidene er fullstendig brukerorientert. Som del av den nye, felles nettsiden får Region Stavangers medlemmer og kommuner tilgang til et mye større publikum enn tidligere da vi stod alene om nettsidene.

Destinasjonene som er synlige på nettstedet er som følger:

  • Nordvest

  • Ålesund & Geiranger

  • Nordfjord

  • Fjordkysten & Sunnfjord

  • Sognefjorden

  • Bergen

  • Voss

  • Sunnhordland

  • Hardangerfjord

  • Visit Haugesund

  • Ryfylke

  • Stavanger-regionen

Den nye nettsiden har løst utfordringer som ble identifisert i forprosjektet. Nettsiden og reiseplanleggeren gjør det nå enklere for turisten å finne, velge og oppdage steder, attraksjoner, opplevelser og tilbud. Her skal vi jobbe videre med å skape inspirasjon med fokus på mat, kultur og natur”.

— Gunhild Vevik, kommunikasjonssjef i Visit Region Stavanger

Spennende resultater for vår websatsing

Vi har gjennom 2022 greid å skape gode resultater og synlighet for våre attraksjoner og

aktiviteter med vår webløsning. Kombinasjonen av kampanjearbeid og strukturert innholdsproduksjon gir resultater.

Tallenes tale for 2022

I samarbeidet på Fjord Norge-plattformen har vi i felleskap med de andre destinasjonene oppnådd følgende resultater:

- Økter: 1 965 421

- Sidevisninger: 3 270 028

- Flesteparten av de som besøker sidene er fra Norge (51 %), Tyskland (11 %), USA (11 %) og Storbritannia (8 %).

Nettsidene hadde et totalt antall unike brukere på 1,5 millioner i løpet av 2022. Vi kan nesten ikke sammenligne dataene med 2021 ettersom det blir som å sammenligne epler og pærer. I 2021 hadde vi et mye mindre nedslagsfelt ettersom vi ikke var en del av en større portal som vi har vært i hele 2022. Nettsidene vi hadde i 2021 hadde 470 350 økter, altså betydelig lavere enn i 2022 på den nye fjordnorway-plattformen.

Topp 10 landingssider

Fjord Norge-nettsidene hadde totalt 3 240 750 sidevisninger i 2022. Av de 10 mest besøkte sidene på Fjord Norge-portalen har to av dem innhold fra Stavanger-regionen. Explore Stavanger on a weekend break var en kampanje som ble kjørt i UK og i Tyskland i løpet av 2022; det er en kampanjeside som er på fjerde plass av sider besøkt med 54 722 sidevisninger. Destinasjonssidene for Stavanger-regionen er på sjuende plass av alle sider besøkt med 54 722 sidevisninger. Arrangementskalenderen på Fjord Norge-portalen hadde 73 674 sidevisninger; på disse sidene har Stavanger-regionen hatt et stort volum på arrangement som kommer ut fra aktører og kommuner i denne regionen.

  1. Søkeresultater

  2. Arrangement

  3. Your guide to Fjord Norway

  4. Explore Stavanger on a weekend break.

  5. Sognefjorden

  6. Visit Haugesund

  7. The Stavanger region

  8. Norges råeste bilturer

  9. Din guide til Vestlandet

  10. Plan page

Produktsidene som får mest besøk

Vi ser at det er et godt spenn i produktinformasjon som besøkes, fra praktisk informasjon som ferjeinfo og transport og unike overnattingsteder til aktiviteter.

Topp 10 produkter besøkt på hele Fjord Norge-portalen

  1. Kombibåt Lysebotn - Forsand – Lauvvik

  2. Fjord Cruise Nærøyfjord

  3. Lustrabåtane Passasjerferje Flåm-Gudvangen

  4. Flokehyttene

  5. Fjord Cruise Kaupanger – Gudvangen

  6. Heimly Pensjonat

  7. The Bolder ved Lysefjorden

  8. Preikestolen Ekspress-buss

  9. Ferje Hjelmeland – Nesvik

  10. Ta ferje på Lysefjorden

Topp produkter besøkt fra destinasjonen Stavanger-regionen

  1. Preikestolen Ekspress-buss

  2. Fjordcruise Lysefjorden og Preikestolen

  3. Trekronå

  4. Buss til Preikestolen

  5. Damp badstue Svankevigå

  6. Rideturer på islandshest i Sandnes

  7. Ekspressbuss til Kjerag

  8. Guidet tur til Preikestolen

  9. Fjord Line

  10. Flybussen Stavanger

© Damp AS

© Trekronå

© Region Stavanger

Konverteringer

Det var et samlet antall konverteringer på over 14 992 836 i løpet av 2022. Antall klikk på nettstedet var 193 649 klikk i 2022, med klikk menes klikk på nettside, e-post eller bookinglenker på produktpresentasjoner. Flesteparten av konverteringene var klikk på book now på produktpresentasjonene – hele 92 728 klikk for 2022. Videre var det rett i underkant av 7 000 som laget en reiseplan (create plan) på nettsidene. Dette er en konvertering som vi jobber med å øke, og følger deretter med på tallene jevnlig.

© Toke Mathias Riskjær

Hvilke søkeord generer mest trafikk?

Søkeordet Stavanger genererte mest besøk til våre toppsider for vår destinasjon. Søkeordet ligger på tredje plass i alle Google-søk som genererte besøk til nettsiden.

Gjestene til nettstedet søker først og fremst stedsnavn når de kommer inn til sidene våre, og her ligger både Stavanger og Haugesund høyt oppe på søk i tillegg til enkelte attraksjoner og generiske ord som fjord.

Trafikkilder

Brukerne kommer i høy grad fra organiske søk, med 705 740 brukere. På en god andreplass kommer 246 190 brukere fra direktetrafikk. Organisk trafikk fra sosiale media var på 215 200 brukere.

  1. Trollstigen

  2. Haugesund

  3. Stavanger

  4. Geiranger

  5. Fjord Norway

  6. Midsundtrappene

  7. Romsdalseggen

  8. fjord

  9. Åndalsnes

  10. Trolltunga wanderung

Utvikling 2022

• Nye fasiliteter

• Arrangementsskjema kom på plass

• Eksport til VN kom på plass (- arrangement)

• Lansering av Reiseplanlegger versjon 2.0 og Nye attraksjoner/steder 2.0:

Attraksjoner og steder og Reiseplanlegger 2.0 lansert i 2022

Det var et behov å få bedre frem viktige attraksjoner og steder på nettsiden, noe som ble løst ved å legge til en ny kategori på toppnivå, der vi destinasjoner laget landingssider for våre attraksjoner og viktige steder. Her kan vi presentere tilbudet innenfor større områder, som f. eks. byer, bygder, parker eller kommuner samlet på en side. Gjester kan filtrere attraksjoner og steder basert på både kategorier og destinasjon. De nye attraksjonene og stedene er synlige i reiseplanleggeren. I den nye planleggeren blir kart og produktlister oppdatert etter hvert som du navigerer i kartet. Alle attraksjoner og steder er synlige i planleggeren med symboler. Planleggeren viser reisetid med bil mellom hvert sted. Gjestene kan klikke seg inn på en attraksjon og legge den til i reiseplanleggeren eller gå direkte på et produkt og legge dette til. Etter hvert som du legger til attraksjoner, steder og produkter, lages det en reiserute. Eksempel på reiserute laget med planleggeren.

Innholdsproduksjon i 2022

Bykampanjen for Stavanger med Arne Hjeltnes som vi kjørte ut i det norske markedet i 2021 ble i 2022 gjenbrukt, og vi produserte kampanjeside og artikler på engelsk og tysk:

-          Visit Stavanger on an urban nature break

-          Foodie? Welcome to Stavanger!

-          Stavanger – from street art to the art of pizza making!

-          Stavanger – your next weekend destination

-          Stavanger – from afternoon tea to an afternoon swim on a whim

Annet innhold som ble produsert:

-          15 000 skritt langs Planetstien og Stokkalandsvatnet

-          Sandvedparken på 10 000 skritt

-          Postkort fra Sandnes

-          Syv festivaler du kan glede deg til i sommer!

-          Hva med ferie til vår kant, Stavanger-regionen?

-          7 vintertips for livsnytere i Stavanger-regionens fjordbyer

-          Snø- og familiehygge i vinterferien i Stavanger-regionen

-          Explore the Stavanger region in 10,000 steps

Vårkampanje på tysk og engelsk: Som en del av Springfulness-kampanje som ble kjørt med Fjord Norge, så kjørte Region Stavanger også sin egen vårkampanje; Spring fever/ Frühlingserwachen. I forbindelse med kampanjen ble det skrevet sju nye artikler på nettsidene på engelsk og tysk:

- Festive and joyous in the cities

- Spring fever in the Stavanger region

- Spring break for the palate!

- Between high mountains and fjords

- New life and island adventures

- “Birdtastic” spring in the Stavanger region

- Gone fishing!

Ny, fleksibel kampanjesidemodul

Det er på ny portal mye enklere å lage kampanjesider og kjøre kampanjer enn tidligere. Det kan vi også nå gjøre på tvers av destinasjoner og selvfølgelig når vi kjører kampanjer sammen med Fjord Norge. Vi fører da alle trafikk inn til de samme sidene. Samtidig så jobber vi nå systematisk sammen om søkemotoroptimaliseringen, ikke hver for oss.

Hva skjer-kalenderen

Arrangementskalenderen fortsetter å være en viktig side på nettsidene våre, og vi jobber kontinuerlig med å ha oppdatert innhold på hva skjer-kalenderen. Det finnes en integrasjon mellom billettsystemene Ticketmaster, Linticket, TicketCompany, Hoopla, E-billett.no, Tix og Billetten som gjør at vi får inn alle arrangement i kalenderen fra de aktørene som bruker disse billettsystemene. Her finner du arrangementskalenderen for Stavanger-regionen. Arrangement kan også meldes inn via skjema.

Mer om bakgrunnen for den regionale nettsiden fjordnorway.com og reiseplanleggeren

Visit Region Stavanger er en del av den regionale nettsiden fjordnorway.com og reiseplanleggeren for Vestlandet. Før man startet med utviklingen av nettstedet, utførte Netlife, Fjord Norge og destinasjonene i Fjord Norge et forprosjekt.

Innsikt fra forprosjekt

• Destinasjonsnettstedene hver for seg hadde lavere trafikk enn potensialet var, og det var høy kannibalisering mellom nettstedene til destinasjonene, noe som skadet synlighet i søkemotorene; Vi konkurrerte om de samme søkeordene

• Det var vanskelig for brukeren å orientere seg: hvor skulle de finne relevant informasjon? Mye av den samme informasjonen lå på flere steder

I tillegg fantes det ingen skikkelig kampanjemodul, vi måtte ty til eksterne kampanjesider og føre trafikken til andre nettsteder enn vårt hoveddomene.

En betaversjon av den regionale nettsiden fjordnorway.com ble lansert i desember 2021. Utviklingen fortsatte i løpet av 2022 og har fokusert på funksjonalitet som gir verdi for turistene i tillegg til funksjonalitet med gode markedsføringsverktøy for oss destinasjoner.

Statistikk Visitnorway 2022

Visitnorway-nettstedene fikk 14,70 millioner besøk i 2022, noe som resulterte i:

·         9,39 millioner sidevisninger av næringens egne produkter

·         2,15 millioner klikk videre til reiselivsnæringens nettsider

De 10 mest viste sider på Visitnorway.no*:

  1. Østlandet - Oslo - Hva skjer

  2. Østlandet - Oslo - Gratisopplevelser

  3. Vestlandet – regionsside

  4. Vestlandet – Trolltunga-artikkel

  5. Vestlandet – Stavangerregionen

  6. Vestlandet – Ålesund-Sunnmøre

  7. Vestlandet – Ålesund-Sunnmøre – Hva skjer

  8. Østlandet – regionsside

  9. Østlandet – Oslo

  10. Nord-Norge – Lofoten

*utenom produktpresentasjoner

De 10 mest populære destinasjonene for hele nettstedet på alle språk*

  1. Oslo, 17,6 %

  2. Bergen, 13,1 %

  3. Ryfylke, 8,4 % (nesten utelukkende drevet av Preikestolen og Kjerag)

  4. Tromsø, 7,9 %

  5. Lofoten, 7,6 %

  6. Hardanger, 7,6 % (veldig mye Trolltunga)

  7. Sognefjorden, 7,6 %

  8. Stavanger-regionen, 4,8 %

  9. Nordmøre og Romsdal (kalt «nordvest» på våre sider): 4,4 %

  10. Kristiansand, 4,4 %

* Dette er når alt innholdet på samme destinasjon slås sammen og de plasseres på lik linje, viser prosentvis andel av disse sidevisningene.

Det nye tilbudet fra Holland Norway Line ga flest besøk til visitnorway.com på tvers av alle språk. Spennende at dette gjenspeiles hos våre næringsaktører som har opplevd et økt volum i antall besøkende som har kommet med Holland Norway Line.

Topp 10 produktpresentasjoner basert på registrerte sidevisninger *:

  1. Holland Norway Lines

  2. Atlanterhavsveien

  3. Trolltunga

  4. Vandring til Vøringsfossen

  5. Flåmsbanen

  6. Geiranger-Hellesylt-ferge

  7. Dalsnibba

  8. Preikestolen ekspressbuss

  9. Dronningstien

  10. Preikestolen

*Obs: Med visse forbehold: det er små marginer og forskjeller, og det er kun tall for de som godtar cookies, så listen eller rekkefølgen vil aldri være helt reell, Dette henger også tett sammen med konkurransesituasjonen rundt klikk fra Google. Tallene gjelder hele nettstedet, alle språkversjoner.

  • "Vi ser at produkter og leverandører som tilrettelegger for besøk til våre store turistikoner får mye oppmerksomhet. Produktet Ekspressbuss til Preikestolen av Go Fjords er et av topp 10 best besøkte produktsider på visitnorway.com".