Sosiale medier
- bidrar til internasjonal merkevarebygging og inspirasjon
© Sven-Erik Knoff/FotoKnoff
Aktiv tilstedeværelse i sosiale medier skaper reiselyst
Foto: Heta Inoma
På Facebook og Instagram deler vi inspirasjon for å skape reiselyst og engasjement blant våre følgere. Vi vil vise frem de beste opplevelsene og unike høydepunktene i regionen. Sosiale medier er en viktig del av vår digitale markedsføringsplan for å kommunisere, informere, inspirere og for å tiltrekke flere turister. Arbeidet med sosiale medier foregår på en rekke forskjellige nivåer: Organiske innlegg, sponsede innlegg, støtteinnlegg opp mot kampanjer, samhandling med følgere, innholdsskaping og organisering av takeovers.
For å planlegge og publisere innlegg brukes Sprout Social. Sprout Social er et administrerende verktøy for sosiale medier. Her kan det meste som skjer på sosiale medier overvåkes, innlegg planlegges og publiseres, og i tillegg gir verktøyet tilgang til en stor samling av statistikk og rapporter. Statistikken for årets sosiale medie-rapport er hentet fra Sprout Social.
Totalt antall av visninger i 2022 av våre Visit Region Stavanger sider på Facebook og Instagram var 17 476 086 (22 799 104 i 2021), engasjement var 681 631 (570 094 i 2021) og lenkeklikk var 90 752 (74 008 i 2021).
Topp 12 poster med mest visninger i 2022 i Facebook
Foto: Dino Serrao
Visit Region Stavanger administrerer tre Facebook-kontoer. Visit Region Stavanger, Region Stavanger Visitors & Convention Bureau og Uti-Sandnes.no. Visit Region Stavanger er Visit Region Stavangers hovedside, hvor det publiseres relevante, inspirerende artikler, blogginnlegg, arrangement og bilder målrettet til ferie- og fritidsmarkedet. Region Stavanger Visitors & Convention Bureau er Visit Region Stavangers nærings- og bedriftsside. Uti-Sandnes er i forbindelse med Uti-Sandnes-kampanjen, en kampanje i regi av Visit Region Stavanger og Sandnes kommune som er målrettet til ferie- og fritidsmarkedet for å inspirere til Sandnes-ferie.
Fordelt på de forskjellige sidene ble det publisert 516 innlegg i 2022. 321 innlegg på Visit Region Stavanger, 138 på Uti-Sandnes.no og 57 på Region Stavanger Visitors & Convention Bureau.
I 2022 har sidene samlet hatt 19 277 797 inntrykk (15 291 451 inntrykk i 2021). Dette er en økning på 26.1 % fra 2021. I 2022 hadde sidene et engasjement på 605 708 (385 253 i 2021) som er en økning på 57,2 % siden 2021.
Topp 12 poster med mest visninger i 2022 i Instagram
Foto: Region Stavanger, Dino Serrao
Visit Region Stavanger administrerer to Instagram-kontoer. Regionstavanger og utiSandnes.no. Regionstavanger er Visit Region Stavangers hovedkonto, hvor det publiseres inspirerende bilder og videoer målrettet til ferie- og fritidsmarkedet. Uti-Sandnes er i forbindelse med Uti-Sandnes-kampanjen, som er en kampanje i regi av Visit Region Stavanger og Sandnes kommune, som er målrettet til ferie- og fritidsmarkedet for å inspirere til Sandnes-ferie. På Instagram har vi fortsatt med fjorårets suksesstrategi som får følgere engasjert, og gjør at de i høyere grad deler innhold med oss. Strategien går ut på deling av egenproduserte bilder og videoer, samt deling av brukergenererte bilder. Vi har mer enn 108 000 bilder som enten er tagget #regionstavanger, #visitregionstavanger eller @regionstavanger. Fra disse bildene velger vi de beste og deler dem på vår Instagram-profil. Slik blir vår Instagram et samarbeid mellom oss, medlemmene våre, influensere, lokale og besøkende i regionen.
I 2022 har Instagram-kontoene samlet hatt 7 037 949 inntrykk (i 2021 7 507 653 inntrykk). Dette er en nedgang på 6,3 % fra 2021. I 2022 hadde sidene et engasjement på 129 938 (184 104 i 2021), som er en nedgang 34,1 % siden 2021.
Takeovers
En sosiale medie-takeover er når en person, vanligvis en influenser eller bedrift, «tar over» en merkevares sosiale mediekonto for en periode (vanligvis en dag) og legger ut innhold på deres vegne. I 2022 har vi fått ha takeover på Fjord Norways Instagramkonto, og latt våre medlemmer ha takeover på vår Instagram-konto. Vi har i løpet av året invitert 55 medlemsbedrifter å ha takeovers med oss, som har generert til 33 gjennomførte takeover-samarbeid på Instagram kanalen vår. På denne måten har vi invitert våre medlemmer til en mer direkte måte å markedsføre til våre følgere, sprer merkevarebevissthet, inspirasjon og knytter tettere nettverk med medlemsbedriftene.
Tiktok
TikTok er den sosiale medie-plattformen som vokser raskest, men gir også noe bekymringer når det kommer til datasikkerhet. Totalt 13 videoer ble lagt ut på denne plattformen i 2022. Kontoen har 437 følgere. 77,5 % av disse er fra Norge, 3 % er fra Danmark, 2,9 % USA og 2,9 % Storbritannia. 81 % av disse er kvinner og 19 % er menn. Videoene tatt for bruk på TikTok blir ofte også lagt ut som Instagram-Reels.
Foto: Heta Inoma
Innholdskaping
Innholdsskaping via turer blir jevnlig gjennomført til forskjellige destinasjoner og medlemsbedrifter for å anskaffe bilder og videoer som vi kan bruke til å fremme reisemål i regionen vår samt medlemmer. I tillegg blir det ofte spilt inn direkteopptak som skaper umiddelbar oppmerksomhet og engasjement. Materialet som blir samlet under turene blir brukt til Stories og innlegg på Instagram og Facebook, samt lagret i databanken til fremtidig bruk.