Reiselivsdirektøren har ordet
Per Morten Haarr
Reiselivsdirektør, Region Stavanger
Reiselivet slår tilbake!
Henrik Susort
Året startet med en koronabølge, uro over situasjonen i Ukraina og usikkerhet knyttet til råvarepriser og varemangel. Utover våren tok derimot aktivitetsnivået seg betraktelig opp med økt reiseaktivitet og på for-sommeren var det full aktivitet i hele regionen. Det var ingen tvil om at folk hadde mye å ta igjen etter lange perioder med sett reiserestriksjoner og andre begrensninger!
De internasjonale gjestene var tilbake for fullt i løpet av sommeren, og sesongen strakk seg utover høsten.
Det var spesielt mange gjester fra nærmarkedene i Europa, men man så også at besøkende fra de oversjøiske markedene gradvis var på vei tilbake. Juli kunne nok vært bedre for hotellene, men totalt sett vil 2022 bli husket som et år med høyt nivå i ferie- og fritidssegmentene.
Andre halvdel av året hadde en rekke arrangementer med tilreisende fra både inn- og utland. De mange idrettsarrangementene, konferansene og messene bidrar til god aktivitet hos reiselivsnæringen. Noen av regionens største arrangementer, som ONS og Agrovsisjon, ble gjennomført på samme nivå som før pandemien. En stabil økning i yrkestrafikken i hele 2022 bidro ytterligere til at det ble et meget bra år for reiselivet i Stavanger-regionen.
Tallenes tale for Stavanger-regionen viser at man var tilbake til normalen som årene før pandemien
Hotellbelegg og rompriser
Året startet riktignok med en smittebølge som påvirket overnattingsmønsteret for hotellene i Stavanger-regionen. I januar hadde hotellene i regionen et snittbelegg på 27%. Men det skulle ta seg tok seg opp og for årets første kvartal ble gjennomsnittet 37,9%. Belegget i juli var 55,5%, som riktignok var en nedgang sammenlignet med 2021. August var måneden med høyest snittbelegg på 71,4% for Stavanger-regionen. Snittprisen for hotellrom i august var 1474 kroner, som var litt mindre enn snittet for sentrumshotellene i Oslo som hadde snittpris på 1517 kroner i samme måned. For året som helhet ble gjennomsnittsbelegget 54,4%. Mange av de store hotellene hadde en rekke gode måneder utover året.
Av 1 789 025 tilgjengelig hotellrom ble det solgt 972 562 rom i 2022. Snittprisen lå på 1195 kroner, men med store variasjoner. Flere aktører meldte om et hett marked spesielt på forsommeren og sensommeren hvor det tidvis var vanskelig å finne ledige hotellrom i regionen. Til sammenligning hadde for eksempel Bergen en snittpris på 1205 kroner og belegg på 57,7%, mens Oslo (sentrum) hadde snittpriser på 1351 kroner og belegg på 60,9%. Tallene er fra Benchmarking Alliance, og baserer seg på 33 hotell med totalt 4986 rom, i Stavanger-regionen.
Avinor Stavanger lufthavn Sola 2022
Et godt rutenett fra Stavanger lufthavn Sola er viktig for reiselivsnæringen. Det har derfor vært betryggende å se at aktiviteten på Stavanger lufthavn Sola tok seg raskt opp i løpet av 2022. Lufthavnen hadde hele 3 576 772 passasjerer i 2022, hvorav 1 247 562 var på internasjonale flyvninger. Av de 69 156 flyvningene til og fra Sola, så var 14 597 knyttet til internasjonale flyvninger. Det ble lansert 6 nye ruter fra Stavanger lufthavn Sola i 2022. Størst interesse var det knyttet til oppstarten av Lufthansas direkterute til Frankfurt med sju ukentlige avganger. Andre hubber som er direkte tilgjengelig fra Stavanger lufthavn Sola i 2022: London (SAS, Norwegian), Amsterdam (KLM), København (SAS), Stockholm (SAS), Paris (Norwegian) og Gardermoen (SAS, Norwegian, Flyr).
Norges mest besøkte cruisehavn i 2022
Det var knyttet stor spenning til cruise-aktiviteten i forkant av sesongen, men man så raskt at det ville bli et år med høyt aktivitetsnivå. Totalt sett hadde Rogaland 339 anløp i 2022, og av disse var 211 i Stavanger. Til sammenligning hadde Bergen 308 anløp og Ålesund 240 anløp. Stavanger hadde 430 000 cruisegjester fra skipene som besøkte byen. Dette er flest i Norge. Til sammenligning hadde Stavanger 237 anløp i 2019, med ca. 495 000 gjester.
Også Sandnes og Egersund hadde cruiseanløp i 2022. Det er gledelig å se at rederiene bruker flere havner i regionen. Dette bidrar til at stadig flere reiselivsaktører kan jobbe med cruisesegmentet. Man estimerer at ca. 40 % av gjestene som besøker våre cruisehavner drar på organiserte turer og utflukter i regionen som bidrar til økt lokal verdiskaping. Anløpene er i stor grad konsentrert mellom mai – august. Men det er likevel en økende trend med anløp utover høsten og inn i vinterhalvåret. Siste anløp i Stavanger var 25. desember.
Tydelige trender og økt fokus på bærekraft
Bærekraft og miljøbevissthet blir stadig viktigere for våre gjester. Det viser seg på mange måter, og det er ingen tvil om at det vil være økende fokus fremover. Det er ingen tvil om at dette har endret seg etter pandemien. Gjestene foretrekker produkter og næringsaktører med en tydelig miljøprofil, og man ser at det også at de søker denne informasjonen i forkant av reisen. Stadig flere etterspør bærekraftige transportløsninger og ønsket om å bruke offentlig transport. Vi vil garantert få se flere cruise-passasjerer på lokaltoget, bobilferierende på bysykkel fra Kolumbus og forretningsreisende på buss fremover.
Camping- og bobilferie er fortsatt økende trender. Sommeren 2022 viste at Stavanger-regionen er en meget populær destinasjon for dem som foretrekker denne ferieformen. En rekke av kommunene i Stavanger-regionen tilrettelegger for å ta godt i mot bobilturister med egne områder hvor de kan parkere.
Interessen rundt lokalmat er også sterkt økende og befestet seg ytterligere i 2022. Også på bakgrunn av miljøaspekt og karbonavtrykk. Når gjestene i tillegg får oppleve at regionens råvarer er i verdensklasse, så blir det enkelt å velge lokalt. Restauratører melder om at gjestene etterspør hva som er lokalt og i sesong, og ikke minst er forberedt for å betale for kvalitet.
Reiselivsaktørene i Stavanger-regionen har jobbet godt de siste årene for å møte kundenes behov og ønsker. Næringen leverer opplevelser og produkter som ofte er over gjestenes forventninger, og alt ligger til rette for at destinasjonen stiller sterkt i konkurransen om turister og gjester i fremtiden.
Elwin Ricardo Vis
Ny reiselivsstrategi 2022-2026 og nye satsinger hos Region Stavanger
Ny reiselivsstrategi ble vedtatt 1. september av styret i Region Stavanger. Den nye strategien er presentert for samtlige kommuner høsten 2022 og erstatter forrige strategi fra 2015. Premissene for den nye strategien vektla tre hovedtema: 1) Bærekraft, 2) Digitalisering og 3) Reiseliv som satsingsområde for medlemskommunene
Strategien blir Region Stavangers styrende dokument for de neste årene, og skal legge grunnlaget for hvordan selskapet skal satse videre i tett samarbeid med medlemskommuner og medlemsbedrifter. Strategien bygger på Nasjonal Reiselivsstrategi (2021), med mange av de samme målene. Det gjelder blant annet å sikre at reiselivet bidrar til attraktive lokalsamfunn og fornøyde innbyggere, helårsturisme og bærekraft samt fokus på verdiskaping og økt konkurransekraft.
Region Stavanger representerer 13 kommuner og ca. 225 kommersielle medlemsbedrifter. Medvirkning, involvering og samskaping er derfor viktig. I RISS-prosjektet (vinter/våren 2022) har man jobbet tett med kommuner og medlemsbedrifter for å bygge en plattform for reisemålsutvikling og merkevare. I prosessen har samtlige kommuner deltatt aktivt, sammen med mange av våre medlemsbedrifter. Prosessen har gitt verdifull innsikt i helheten og blitt tatt med inn i strategiforberedelsene.
Hovedpunktene i ny strategi
En bærekraftig helårsdestinasjon. Bærekraft og miljø ligger til grunn når Region Stavanger skal markedsføre Stavanger-regionen som en helårsdestinasjon. Vi skal stimulere til at våre gjester blir lengre, og benytter seg av hele regionen. Region Stavanger skal jobbe for verdiskaping på en måte som balanserer vekst og bærekraft. Det handler om å utnytte tilgjengelig kapasitet og forlenge sesongen, i hele regionen. Markedsføringen skal vektlegge det autentiske og det ekte, og vi skal bidra til at gjestene enklere kan ta bærekraftige valg.
Næringsutvikling sammen med våre medlemskommuner og næring. Region Stavanger kan bidra i strategisk utviklingsarbeid etter initiativ fra våre medlemskommuner og næring. Derimot skal ikke Region Stavanger ha prosjektansvar eller rolle som prosjekteier.
Fokus på kommersialisering og et økonomisk robust destinasjonsselskap. En mer kommersiell driftsfilosofi skal bidra til å gjøre Region Stavanger økonomisk robust, og dermed sikre satsingen til det beste for medlemsbedrifter og medlemskommuner. Forretningsutvikling blir en eget satsingsområde og Region Stavanger skal aktivt jobbe for å øke antall medlemmer og partnere.
Søke samhandling med andre aktører. Region Stavanger skal aktivt søke samarbeid og samhandling med andre aktører som kommunene finansierer eller støtter. Det er viktig for å få mest effekt ut av ressursene og økt konkurransekraft, samt samt unngå dobbeltarbeid eller misforståelser knyttet til mandat eller primæroppgaver mellom de mange aktørene i reiselivets økosystem.
Nærmarkedene og Norge blir selskapets prioriterte markeder. Dette er med hensyn til bærekraft og prognoser for de neste årene. Nasjonale kampanjer under pandemien har bidratt til å styrke Stavanger-regionen som destinasjon, samtidig som det er muligheter å ta større andel av det nasjonale markedet. De etablerte og tradisjonelle markedene i Europa prioriteres i større grad enn å gå inn i nye markeder.
Cruisesatsing på vegne av hele Stavanger-regionen. Selskapet skal ha en aktiv rolle i cruisesegmentet, på vegne av hele Stavanger-regionen. Cruisearbeidet skal komme hele regionen til gode, og bidra til økt verdiskaping til reiselivsnæringen og kommunene. Satsingen skal utvikles i tett samarbeid med havnene i regionen.
Hovedtrekkene i ny strategi har blitt presentert eier-kommune sommeren 2022, og vedtatt i styremøte 1.september, sak 13/22. Administrasjonen har i etterkant iverksatt strategien inn mot de forskjellige forretningsområdene.
Forretningsutvikling viktig for Region Stavanger. I ny strategi er forretningsutvikling definert som en viktig satsing. Det handler om å sikre en robust økonomi for selskapet og reiselivssatsingen. Ny forretningsutvikler ble ansatt høsten 2022 med ansvar om å sikre økonomi og inntekter til selskapet. Forretningsutviklingsrollen skal videre jobbe med medlemsverving, nye partnerskapsmodeller og generelt sikre at medlemsfordelene er ivaretatt for våre ca. 200 medlemsbedrifter og 13 medlemskommuner. Et viktig innsiktsprosjekt ble gjennomført høsten 2022 for å se på hvordan medlemskategorier og fordeler best kan videreutvikles for fremtiden slik at Region Stavanger er den foretrukne medlemsorganisasjon for bedrifter og aktører innen reiseliv og turisme.
Milepæler og markeringer i 2022
En rekke jubileum, markeringer og milepæler i 2022 har bidratt til positiv oppmerksomhet og innbyggerstolthet. Dette skaper oppmerksomhet og bygger opp om attraktiviteten til regionen. En rekke større prosjekter ble fullført i 2022 som også har bidratt til en mer attraktiv destinasjon totalt sett. Noen utvalgte eksempel:
Attraktiv By-prisen til Sandnes. Byutviklingen i Sandnes har fått mye oppmerksomhet, og som vinner av Attraktiv By-prisen for 2022 kan byen smykke seg med tittelen som Norges mest attraktive by. Dette er resultatet av en målrettet satsing og mye arbeid overlang tid, hvor også reiseliv og turisme er en del av totaliteten. Nye Ruten etablerte seg for fullt som et meget populært turmål for innbyggere i hele regionen i 2022 med en rekke arrangementer, konserter og Vinterland i adventstiden. Også Bryne var nominert til Attraktiv by-prisen i 2022.
Rikssamlingsjubileet Hafrsfjord – Nordvegen markerte det legendariske slaget i Hafrsfjord i 872 hvor Harald Hårfagre beseiret sine motstandere og ble Norges første rikskonge. Jubileet brukte en rekke historiske steder som også er viktige i turismesammenheng, blant annet Utstein, Karmøy og Haugesund. I Møllebukta skapte man folkefest rundt en vikingby og 10 langskip.
Randaberg 100 år! Feiringen av hundreårsjubileet av Randaberg som egen kommune i 2022 ble markert på en rekke måter til glede for både innbyggere og besøkende. Det var et mangfoldig program i løpet av året med blant annet konsert av Stavanger Symfoniorkester. Randaberg er hjemkommune for en rekke attraksjoner og reiselivsprodukter, blant annet Vistnestunet, Tungenes fyr, Ventilene Viste Strandhotell, samt en rekke kulturminner og gardsutsalg som fikk økt oppmerksomhet under jubileumsåret.
Stavanger konserthus feiret 10 årsjubileum i 2022. Som et fyrtårn i regionen, kan konserthuset se tilbake på en suksesshistorie som virkelig har vært med å løfte destinasjonen og reiselivsnæringen. Stavanger konserthus har en enorm bredde i programmet, med både nasjonale og internasjonale artister og har gjennomført en rekke prestisjearrangementer siden åpningen i 2012. Under jubileumsåret var Stavanger konserthus lokasjon for utdelingen av de nye stjernene til Guide Michelin, i samarbeid med Region Stavanger, Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune. Hele 242 000 besøkende var innom Stavanger konserthus på deres arrangementer i 2022.
Foto: Tord F. Paulsen
Turisme stadig oftere i lokalmedia
Det er et stadig økende engasjement til reiseliv og turisme i media. Region Stavanger har også i 2022 sørget for en oppsøkende rolle mot lokalmedia for å sikre reiselivsnæringen pressedekning. I 2022 var Region Stavanger tilstede i NRK Rogaland, TV Vest, Stavanger Aftenblad, Dalane Tidene, Jærbladet, Sirdalsmedia, Bygdebladet, Solabladet og Sandnesposten. Saker som har fått mediaoppmerksomhet er cruisearbeidet, bobilturisme, kommende arrangementer, prognoser for sommersesongen, trender hos de reisende, osv. At turisme dekkes bredt og hyppig er viktig for styrke oppfatningen av at reiseliv er en fremtidsnæring i Stavanger-regionen.
Optimisme og veien videre for reiselivet!
Reiselivsnæringen i Stavanger-regionen leverte knallbra til tross for tøffe år under pandemien. Når aktivitetsnivået tok seg opp utover 2022, så viste bransjen at man var klar for å gi gass. Regionen sto klar til å ta i mot gjestene med en rekke nye produkter og oppdaterte attraksjoner, og tilbakemeldingene fra gjestene lot ikke vente på seg. Det er all grunn til optimisme blant reiselivsaktørene.
Gjennom hele pandemien har kommunene i Stavanger-regionen forsikret næringen og destinasjonsselskapet om at reiseliv og turisme var en viktig satsing for fremtiden. Prosjektmidler og økonomisk støtte har vært uvurderlig i denne tiden, og vitner om en region som virkelig mener alvor i satsingen på turisme og reiseliv. Også Rogaland Fylkeskommune har bidratt med midler for å opprettholde aktivitetsnivået. Dette har gitt næringsaktører og Region Stavanger muligheten til å fullt fokus på kampanjer og PR-tiltak mot våre markeder.
Vi vil rette en takk til våre gode samarbeidspartnere, medlemsbedrifter og medlemskommuner, gjennom hele pandemien har vært lojale og støttende til tross for de mange utfordringene. Nå skal stå på videre for å lykkes med visjonen om å bli en bærekraftig helårsdestinasjon!