Vertskap og turistinformasjoner

Gjestenes første møte med Norge og Stavanger-regionen

Foto: FotoKnoff

Region Stavanger drifter turistinformasjonene i Sandnes (Ruten) og Stavanger (Strandkaien). Begge turistinformasjonene er autoriserte som Turistkontor klasse 1. Turistkontorene i Sandnes og Stavanger fungerer som møtepunkt for tilreisende, informasjonssenter og salgskanal for både opplevelser og suvenirer.

Foto: Anette Larsen

Rolig start, men travel sommer og høst

Etter flere år med spesialtilstand ble 2022 endelig et år med liv og latter på Strandkaien og Ruten. I starten av året var reiselivet plaget med en runde til med smittetiltak, men fra april og mai kunne vi igjen ta imot større grupper og cruisebåter til regionen vår. Om sommeren og høsten fikk reiselivet i regionen en fantastisk økning med mange gjester med sparepenger og betalingsvilje som var klare for å oppleve regionen vår.  

Ikoniske opplevelser skaper mest interesse

Når det kommer til hva gjestene var interessert i, var igjen de ikoniske gåturene til Preikestolen og Kjerag, middagscruisene til Fjor og Fjære og fjordcruisene i Lysefjorden de opplevelsene vi får mest spørsmål om i turistinformasjonene. Gjestene spør ofte om transport, ruteinformasjon eller hjelp til å bestille billetter for å se våre ikoner. Hele året hadde våre destinasjonseksperter mange forespørsler på telefon, e-post og på sosiale medier, men spesielt travelt i år var det om våren og sommeren.

2022 på turistkontorene

I 2022 var mer enn en tredjedel av våre besøkende fra Tyskland. Gjestene fra Storbritannia var den nest største gruppen, og vi registrerte også besøk fra Spania, Nederland, Frankrike og USA. I Sandnes hadde vi mest besøk fra nordmenn. Til tross for omikron-nedstenging i begynnelsen av året, var besøkstallet i 2022 på 2018-nivå, men lavere enn rekordåret 2019. De mest populære produktene og opplevelsene som ble solgt i turistkontorene i Sandnes og Stavanger var fjordcruisene til Preikestolen med både Rødne Fjord Cruise og Norled, RIB-turene med Stavanger RIB og Fjord Events, og bussturer i Stavanger med City Sightseeing Strömma og Hop On AS. Preikestolen-bussen med Go Fjords, helikopterturer med Helitrans, Viking Tour med Guidecompaniet og vandringsturer med Lysefjorden Adventure naturguide var også høyt på listen. På begge turistinformasjonene solgte vi mange postkort, frimerker og diverse suvenirer til besøkende. Mest salg i Stavanger i løpet av året 2022 var i månedene september og oktober, Sandnes solgte mest i juli.

Praksis og arbeidstrening ved turistkontoret

Samarbeid med praksis og NAV-trening har vært på pause pga. pandemien og opprigging av drift på turistkontorene i 2022. Vi har likevel holdt et tett og godt samarbeid med våre utdanningsinstitusjoner på videregående- og høyskolenivå.

Produksjoner 2022

City & Regional Maps og It’s Waterful-magasinet

Produksjon av det populære kartet City & Regional Maps og It’s Waterful-magasinet begynte rett etter nedstenging i begynnelsen av året 2022. Magasinet ble produsert på fire språk; engelsk, norsk, tysk og spansk. 15 medlemmer valgte å være med på produksjonen av City & Regional Maps, og 19 medlemmer var med på produksjonen av It’s Waterful-magasinet. Guiden var tatt i bruk hos medlemmer og turistinformasjonene, og tatt med i salgsarbeid i Norge og utland ved business-to-business-satsingene. Tusen takk for alle som var med i produksjoner i 2022!

Storskjerm

Som tidligere år ble storskjermen på Stavanger turistkontor brukt til å vise tilgjengelige turer og til annonsering. I året 2022 hadde vi 12 medlemmer som valgte å bruke storskjermen som annonsekanal og fikk vekket interessen for de opplevelsene som var tilgjengelig både i hovedsesongen, og høst og vinter.